Detail předmětu
Interkurturelle Kompetenz I
FSI-8FGWAk. rok: 2025/2026
Garant:
Odpovědným útvarem za kvalitu výuku předmětu 3.4 Interkulturelle Kompetenz I je Juniorprofessur Interkulturelle Kompetenz, Dr. Gala Rebane.
Osobou odpovědnou za provádění dohody o spolupráci mezi TUC a VUT na česko-německém studijním programu s dvojitým diplomem v Navazujícím magisterském studijním oboru ze dne 08.02.2021 je Univ.-Prof. Dr.-Ing. Maik Berger, Studiendekan Prüfungsausschussvorsitzender masterstudiengang Maschinenbau Technische Universität Chemnitz.
Schwerpunkt interkulturelle digitale Praktiken und transnationale Beziehungen
Inhalte:
Im Zentrum des Moduls stehen zentrale Begrifflichkeiten und Forschungen Interkultureller Kompetenz und deren praktische Anwendungsfelder z.B. in Politik, Wirtschaft, internationaler Kooperation, Gesundheit, Migration und Mobilität. Die unterschiedlichen Dimensionen des Kompetenzbegriffs werden kritisch beleuchtet, in historische und gesellschaftliche Kontexte eingeordnet und im Hinblick auf kulturelle Aspekte auch vergleichend analysiert.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
keine
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Garant:
Odpovědným útvarem za kvalitu výuku předmětu 3.4 Interkulturelle Kompetenz I je Juniorprofessur Interkulturelle Kompetenz, Dr. Gala Rebane.
Osobou odpovědnou za provádění dohody o spolupráci mezi TUC a VUT na česko-německém studijním programu s dvojitým diplomem v Navazujícím magisterském studijním oboru ze dne 08.02.2021 je Univ.-Prof. Dr.-Ing. Maik Berger, Studiendekan Prüfungsausschussvorsitzender masterstudiengang Maschinenbau Technische Universität Chemnitz.
Zkouška:
Zkouška z modulu má následující půběh:
Samostatná vědecká práce (cca 15 stran, 4 týdny na dokončení) (číslo zkoušky: 74645).
Zkouška může probíhat v němčině nebo angličtině.
Kredity a známky:
Za modul se získávají 4 kreditní body.
Hodnocení výkonu u zkoušky a tvorba známky z modulu jsou upraveny v § 10 zkušebního řádu TU Chemnitz.
Voraussetzungen für die Vergabe von Leistungspunkten:
Die erfolgreiche Ablegung der Modulprüfung ist Voraussetzung für die Vergabe von Leistungspunkten.
Učební cíle
Die Studenten können komplexe Problemstellungen kulturell vergleichender Kompetenzforschung erkennen und sachgerecht formulieren. Sie können unterschiedliche Dimensionen des Kompetenzbegriffs ermitteln und im Zusammenhang der Anwendungsfelder, gesellschaftlicher Kontexte und Entwicklungen kritisch beurteilen.
Die Studenten können komplexe Problemstellungen kulturell vergleichender Kompetenzforschung erkennen und sachgerecht formulieren. Sie können unterschiedliche Dimensionen des Kompetenzbegriffs ermitteln und im Zusammenhang der Anwendungsfelder, gesellschaftlicher Kontexte und Entwicklungen kritisch beurteilen.
Základní literatura
Kumbier, Dagmar; Schulz von Thun, Friedemann: Interkulturelle Kommunikation: Methoden, Modelle, Beispiele. Rowohlt Taschenbuch 2006. ISBN-10: 3499620960. (DE)
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-VSY-P magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Mezikulturní kompetence a jejich praktické využití, např. v politice, ekonomice, mezinárodní spolupráci, zdravotnictví, migraci a mobilitě.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- Modul zahrnuje celkovou studijní zátěž pro studenty v rozsahu 120 pracovních hodin.