Detail předmětu

Competitive Intelligence

FP-IcinKAk. rok: 2025/2026

Předmět Competitive Intelligence dává posluchačům základní znalosti, nutné k pochopení, jak správně a legálně získávat potřebné informace z konkurenčního prostředí, jak je kvalitně vyhodnotit s cílem k těmto informacím vytvořit přidanou hodnotu a tím získat zpravodajství, kdy teprve toto zpravodajství je kvalitním podkladem pro strategické rozhodování vrcholového managementu firmy.
Představuje kompendium znalostí nutných pro výkon funkce manažera procesů Competitive Intelligence nebo obecně manažerů firmy na všech stupních řízení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zkouška může mít buď:                                                               a) písemnou formu. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.                                               b) formu testu prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. O formě zkoušky budou studenti informováni na začátku semestru.


Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:

Zkouška může mít buď:                                                               a) písemnou formu. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.                                               b) formu testu prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. O formě zkoušky budou studenti informováni na začátku semestru.

Zakončení předmětu v distanční formě:
Zkouška: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.

Učební cíle

Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku procesů Competitive Intelligence, potřebných k získávání informací o konkurenčním prostředí a vybavit studenty znalostmi pro jejich legální získávání s jejich následným vyhodnocením.
Dále studenti musí porozumět, jak přistupovat k problematice kvality informací potřebných k získávání podkladů pro strategické rozhodování vrcholového vedení firmy, včetně identifikace a následné analýzy dezinformace.
Znalosti
Znalost moderních přístupů a metod legálního získávání informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Základy zpravodajské analýzy získaných informací. Metoda analýzy konkurenčních hypotéz, kontrola klíčových předpokladů, časová analýza, patentová analýza. Softwarové nástroje používané užívané v Competitive Intelligence. Základní formy organizace procesu Competitive Intelligence v podniku. Znalost nejčastějších příčin selhání procesu Competitive Intelligence.
Dovednosti
Schopnost správně analyzovat zkoumaný problém, navrhnout myšlenkový model tohoto problému, identifikovat informační mezeru, provést zpravodajskou analýzu získané informace. Vytvořit podklad pro strategické rozhodování predikcí pravděpodobných hypotéz. Osvojí si základní přístupy k ochraně obchodního tajemství firmy.
Kompetence
Posluchač bude mít kompetence manažera procesu Competitive Intelligence.

Základní literatura

BARTES, František. Konkurenční zpravodajství. Tvorba podkladů pro strategické rozhodování podniku. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3504-2. (CS)

Doporučená literatura

FULD, L, M., 1995: The New Competitor Intelligence. The Complete Resource for Finding, Analysing, and Using Information About Your Competitors. 1995. 482 p. ISBN 0-471-58508-4.
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6.
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-IM-KS magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace v kombinovaném studiu

16 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod, vymezení Competitive Intelligence (CI), základní pojmy.
Zpravodajský proces Competitive Intelligence – nevýhody zpravodajského cyklu, vymezení zpravodajského procesu a jeho výhody, základní zpravodajský proces CI (1. – 4. krok).
Zpravodajský proces Competitive Intelligence – základní zpravodajský proces CI (5 – 9. krok), pěti fázový model zpravodajského procesu.
Metoda Analýzy konkurenčních hypotéz (1. – 4. krok)
Metoda Analýzy konkurenčních hypotéz (5. – 8. krok)
Vybrané metody Competitive Intelligence – Kontrola klíčových předpokladů
Vybrané metody Competitive Intelligence – Časová analýza, Patentová analýza
Counter Competitive Intelligence (CCI) – obchodní tajemství firmy, ochrana informace a utajení činnosti.
Counter Competitive Intelligence (CCI) – základní zpravodajský proces CCI, pětifázový proces CCI.
Formy organizace Competitive Intelligence v podniku. Nejčastější příčiny selhání procesu CI, trendy ve vývoji CI.