Detail předmětu

Finance and Accounting for Business Strategy

FP-fabsPAk. rok: 2025/2026

Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty se strategickým pojetím maximalizace hodnoty podniku a s tím úzce souvisejícími finančními a účetními koncepcemi.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Vstupní znalosti

Pro studium předmětu musí studenti mít/umět:

  • Znalost a porozumění obsahu účetní závěrky.
  • Schopnost řešit rovnice a počítat minimální a maximální hodnoty funkcí, vypracovávat grafy funkcí v různých rastrech.
  • Znalost vztahu mezi grafy a numerickou formulací.
  • Znalost struktury a tvorby strategického a operačního plánu podniku včetně vztahů mezi jeho částmi.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Požadavky pro získání zápočtu:

1 zápočtový test v předem stanoveném termínu. Test bude obsahovat 4 příklady, maximální bodové hodnocení z testu je 40 bodů. Pro úspěšné absolvování testu je potřeba skóre alespoň 60 %, tedy 24 bodů. Test lze opakovat pouze jednou. Zápočtový test trvá 60 minut.

Požadavky na zkoušku:

Znalosti jsou ověřeny písemnou zkouškou. Ke zkoušce budou připuštěni pouze studenti, kteří se přihlásili do univerzitního informačního systému a mají zadaný zápočet. Zkouška se skládá ze 6 teoretických otázek. Písemná zkouška trvá 60 minut. Maximální bodový zisk za písemnou zkoušku je 60 bodů. Pro úspěšné absolvování testu je potřeba skóre alespoň 60 %, tedy 36 bodů. Výsledné hodnocení předmětu je součtem bodů ze zápočtového testu a písemné zkoušky. Zkouška je klasifikována podle stupnice ECTS.

 

Studenti s ISP mají povinnosti absolvovat zápočtový a zkouškový test.

 

Účast na přednáškách a cvičeních je povinná a kontrolována. Lekce jsou sestaveny na základě týdenních rozvrhů. Způsob náhrady zameškaných hodin je plně v kompetenci vyučujícího.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty se strategickými aspekty maximalizace hodnoty podnikání a s tím úzce souvisejícími finančními a účetními koncepcemi.

Znalosti: Studenti umí vysvětlit, jak mohou různá strategická rozhodnutí ovlivnit hodnotu podniku a jak tyto faktory řídit prostřednictvím value based managementu. Kromě toho znají aspekty ovlivňující udržitelný růst podnikání a jeho význam pro zvyšování hodnoty podniku jakož základního cíle podnikání.

Dovednosti: Studenti jsou schopni komplexně posoudit finanční efektivnost podnikání, jakož i problematiku investičních projektů a pracovního kapitálu ve vztahu k strategii podniku.

Schopnosti: Studenti jsou schopni kriticky posoudit výkonnost podniku, faktory ovlivňující růst podniku a vypočítat zjednodušené ocenění podniku. Studenti jsou schopni analyzovat výkonnost podniku pomocí konceptu ekonomické přidané hodnoty (EVA).

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Allen, Franklin, Brealey, Richard A., Myers Stewart C., 2019. Principles of Corporate Finance. McGraw-Hill. ISBN 1260565556 (EN)
DAMODARAN, Aswath, 2012. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. Third edition. Hoboken: John Wiley. Wiley finance series. ISBN 978-1-118-13073-5.
Damodaran, Aswath, 2015. Applied Corporate Finance. 4th ed.John Wiley & Sons Inc. ISBN 9781118808931 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-EBF magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program MGR-IBM magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program MGR-Z magisterský navazující

    obor MGR-Z , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do předmětu & základní pojetí hodnoty podniky a kapitálové struktury
  2. Value drivers, růst podniku & Ekonomická přidaná hodnota
  3. Dlouhodobé strategické rozhodování (investiční rozhodování)
  4. Krátkodobé strategické rozhodování (pracovní kapitál)
  5. Ocenění podniku
  6. Zápočtový test

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do předmětu & základní pojetí hodnoty podniky a kapitálové struktury
  2. Value drivers, růst podniku & Ekonomická přidaná hodnota
  3. Dlouhodobé strategické rozhodování  (investiční rozhodování)
  4. Krátkodobé strategické rozhodování  (pracovní kapitál)
  5. Ocenění podniku
  6. Zápočtový test