Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

FP-FropPAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen na následující oblasti:

  • Rating a jeho využití
  • Metody určování hodnoty podniku
  • Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
  • Identifikace generátorů hodnoty
  • Praktická aplikace výnosových metod oceňování podniků

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Ke studiu předmětu je nutná znalost metod finančního plánování, modelů stanovení nákladů kapitálu. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Studenti budou hodnoceni ve cvičeních na základě úrovně zpracování a prezentací dílčích výsledků řešené případové studie zaměřené na určení hodnoty podniku. Z prezentací mohou získat 40 bodů, k získání zápočtu je nutné získat minimálně 20 bodů.

Zkouška je písemná a student může u zkoušky získat 60 bodů. Obsahem jsou jednak teoretické otázky jako i příklady. Ke složení zkoušky musí student získat minimálně 30 bodů. Délka zkoušky je maximálně 80 minut.

Výsledné hodnocení je součtem bodů z cvičení a písemné zkoušky dle pravidel ECTS.

 

Studenti studující dle ISP vypracují případovou studii individuálně. Zkouška bude probíhat ve stejném režimu, jako u ostatních studentů. 

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je:

  • prezentovat studentům význam ratingu a jeho využití, druhy ratingu, postup tvorby investičního ratingu;
  • seznámit studenty s přístupy k určování hodnoty podniku;
  • vést studenty k osvojení výnosových metod určení hodnoty podniku
  • a s postupem určování hodnoty podniku.

Znalosti: Studenti umí rozlišovat mezi investičním a obchodním ratingem, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu a ví, jak s těmito informacemi zacházet. Studenti znají přístupy k určování hodnoty podniku, tj. předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit zjednodušeným způsobem hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.

Základní literatura

DAMODARAN, A. Damodaran on valuation: security analysis for investment and corporate finance. 2 Ed. Hoboken: John Wiley & Sons. 2006. ISBN 0-471-75121-9 (EN)
DAMODARAN, A. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. 2 Ed. New York: John Wiley & Sons. 2002. ISBN 0471414883 (EN)
JUREČKA, J. Oceňování ochranné známky jako součásti nehmotného majetku. 2. přepr. vyd. Praha: VŠE a IOM, 2007. ISBN 978-80-245-1303-4 (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé: hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress, 2011. 548 s. ISBN 978-80-86929-80-4 (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
MAŘÍK, M. a MAŘÍKOVÁ, P. Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku. 2. přepr. a rozš. vyd., Praha: Ekopress. 492 s. ISBN 978-80-86929-32-3. (CS)
MAŘÍKOVÁ, P. a MAŘÍK, M. Diskontní míra pro výnosové oceňování podniku. 1. vyd. Praha: VŠE a IOM, 2007. ISBN 978-80-245-1242-6 (CS)
McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4. (EN)
ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7 (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)

Doporučená literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

• Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti
• Modely hodnocení bonity podniku. Metody určování hodnoty podniku.
• Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
• Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
• Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
• Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.

Cvičení

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do předmětu. Práce na PC.
Postupy tvorby bankrotních modelů.
Případová studia: Kompletní ocenění konkrétního podniku:
- strategická analýza externího okolí, určení atraktivity odvětví a potenciálu růstu podniku
- strategická analýza růstového potenciálu podniku
- finanční analýza podniku
- genrátory hodnoty a jejich prognóza
- předběžné ocenění podniku na základě generátorů hodnoty
- finanční plán
- ocenění metodou diskontovaného cash flow
- syntéza, diskuse
- prezentace seminárních prací