Detail předmětu

Systémy kvality v podniku

FP-SskpPAk. rok: 2025/2026

Předmět se zabývá problematikou řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Požadavky k udělení klasifikovaného zápočtu:
Písemná forma. Klasifikovaný zápočet se
1. Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem – max. 50 bodů.
2. Úspěšné absolvování zápočtového testu – max. hodnocení 100 bodů.
Zápočtový test se skládá ze dvou teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí pro obě otázky celkem je 20 minut. Hodnotí se:
a) Správná a úplná identifikace zadaného problému - max. 20 b za každou otázku,
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení - max. 30 b za každou otázku.
Celkový počet bodů pro získání klasifikovaného zápočtu musí být vyšší než 100 bodů, tj. součet získaných bodů za cvičení i za zápočtový test.
Klasifikovaný zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Základní literatura

HOWARTH, T. and D. GREENWOOD. Construction Quality Management. Principles and Practice. New York: Routledge. 2018. ISBN 978-1-138-68010-4.
Nenadál, Jaroslav a kol. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-726-1561-2. (CS)
Nenadál, Jaroslav. Systémy managementu kvality. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-726-1426-4. (CS)

Doporučená literatura

Nenadál, J. a kol. Moderní management jakosti. Principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. ISBN 80-7261-186-7.
ROSE, K. H. Project Quality Management. Why, What and How. J. Ross Publishing, Inc. 2014. ISBN 978-1-60427-102-7.
Veber, J. a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SRP magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, smyčka kvality
2. Podstata řízení kvality
3. Celopodnikové řízení kvality
4. Systém kvality dle ISO 9000
5. Systém kvality dle TQM
6. Systém kvality dle EFQM
7. Certifikace systému kvality
8. Strategie kvality
9. Ekonomika kvality
10. Měření spokojenosti a loajality zákazníků
11. Ochrana spotřebitele
12. Vybrané nástroje a metody řízení kvality - QFD, FMEA, hodnotová analýza
13. Národní politika kvality

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování seminárních prací, případových studií