Detail předmětu

Praktikum z funkční diagnostiky

CESA-SPFDAk. rok: 2025/2026

Předmět poskytuje komplexní teoretické i praktické znalosti v oblasti funkční diagnostiky sportovců. Klade důraz na aktivní práci s diagnostickými přístroji a schopnost interpretovat získaná data. Studenti se podrobně seznámí s principy fungování moderních měřicích zařízení, jejich nastavením, kalibrací a případnými problémy, které mohou při jejich použití nastat. Studenti budou umět zvolit vhodné metody pro měření a hodnocení fyziologických funkcí různých systémů v těle. Získaná data budou studenti umět vhodně interpretovat tak, aby mohla být využita v praxi. Student bude bude také 

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Vstupní znalosti

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

- až 20 bodů za řešení zadaných úkolů v laboratorním cvičení (nutný zisk minimálně 10 bodů)

- až 30 bodů za semestrální projekt (nutný zisk minimálně 15 bodů)

- až 50 bodů za písemný zápočet (nutné zisk minimálně 25 bodů)


Výuka je povinná, zmeškaná laboratorní cvičení musí být řádně omluvená a lze je nahradit po domluvě s vyučujícím. 

Učební cíle

Studenti získají praktické dovednosti s prácí s diagnostickými přístroji využívanými pro funkční diagnostiku. Dále také rozšíří a prohloubí znalosti o principech používaných přístrojů a intrepretaci dat z nich získaných.

Student je schopen:

- zvolit vhodné přístroje a metody vhodné pro konkrétní vyšetření

- provést měření EKG signálu a správně zapojit elektrody, vyhodnotit naměřená data, identifikovat artefakty

- zrovést měření saturace svalu kyslíkem a celkového hemoglobinu (MOXY) a interpretovat naměřená data

- provést spiroergometrický test, vybrat vhodný a vyhodnotit data z nich naměřená

- provést měření laktátu

- stanovit tréninkové zóny na základě různých metod

- realizovat měření klidového metaboslismu

- vybrat vhodnou metodu pro hodnocení energetické potřeby sportovce

- identifikovat a zhodnotit chyby vzniklé při měřeních zmíněných výše

Závěrečným testem, projektem a úkoly zadanými ve cvičení se ověřují získané znalosti a schopnost vysvětlit danou problematiku včetně řešení konkrétních úloh.

Základní literatura

CHMELAŘ, M. Lékařská laboratorní technika. 2001.
CHMELAŘ, M. Lékařská přístrojová technika, 2005, Akademické nakladatelství CERM (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-STC bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

 

Laboratorní cvičení

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova