Detail předmětu

Sociologie (základy) - zimní

FaVU-SOCZAKL-ZAk. rok: 2009/2010

Kurz, který je průpravou pro sociologii kultury a umění, mapuje půdorys vědního oboru i jeho předmětu. Sociologii představuje jako intelektuální dobrodružství, otevřené, imaginativní a současně kritické myšlení. Poukazuje na metodologické problémy při uvažování o společnosti.

Jazyk výuky

čeština

Výsledky učení předmětu

Zběžná znalost sociologické terminologie a schémat. Zájem o pěstování "sociologické imaginace" tj. schopnosti hledat jiné pohledy na věc, než podsouvá "zdravý rozum". Přitakání "vědomí rozpornosti a nejistoty", které reflexivní a relační myšlení indukuje.

Prerekvizity

Nejsou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet v zimním semestru: docházka do 70%.

Osnovy výuky

1. Člověk ve společnosti a společnost v člověku (primární socializace)
2. Sociologizování v každodennosti versus sociologie v systému věd
3. Rodina, aneb na rozhraní přírodního, sociálního a kulturního (sex a gender)
4. Jedinec ve světě institucí (sekundární socializace), strukturace jednání (Giddens), "plastický člověk" versus "jednající aktér" (-teorie spiknutí)
5. Škola hrou, theatrum mundi, problém s rolemi a identitou (Goffmann, Illich)
6. Socio-kulturní regulativy, sociální kontrola (Panoptikum kontra Synoptikum)
7. Zdraví a nemoc, kánon, normativnost klasifikací, konverze a resocializace
8. Moc, formy její distribuce, jazyk, vědění, diskurs (Bernstein, Bourdieu, Foucault)
9. Návrat tělesnosti, sociální konstrukce identity, biografie versus historie
10. Nerovná alokace zdrojů a schémata stratifikace (elity, status, kapitál)

Učební cíle

Kurs nabízí studentům možnost dialogicky prověřovat a systematizovat, zpřesňovat vlastní představy o sociálnu jakožto kontextu umělecké praxe. Hlavním cílem je kultivovat myšlení studenta; rozvíjet vztahové, nepředpojaté uvažování o světě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Docházka 70%.

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

54 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Člověk ve společnosti a společnost v člověku (primární socializace)
2. Sociologizování v každodennosti versus sociologie v systému věd
3. Rodina, aneb na rozhraní přírodního, sociálního a kulturního (sex a gender)
4. Jedinec ve světě institucí (sekundární socializace), strukturace jednání (Giddens), "plastický člověk" versus "jednající aktér" (-teorie spiknutí)
5. Škola hrou, theatrum mundi, problém s rolemi a identitou (Goffmann, Illich)
6. Socio-kulturní regulativy, sociální kontrola (Panoptikum kontra Synoptikum)
7. Zdraví a nemoc, kánon, normativnost klasifikací, konverze a resocializace
8. Moc, formy její distribuce, jazyk, vědění, diskurs (Bernstein, Bourdieu, Foucault)
9. Návrat tělesnosti, sociální konstrukce identity, biografie versus historie
10. Nerovná alokace zdrojů a schémata stratifikace (elity, status, kapitál)