Detail předmětu

Etika v podnikání

FAST-CZ52Ak. rok: 2009/2010

Vývoj etiky ve filozofii, nové koncepce etiky, etika a morálka, společenské události a etika, vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním, ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, úvod do etiky managementu, manažer a etika, strategie firmy a etika, etika ve filozofii firmy, ochrana duševního vlastnictví, etika ve firemní kultuře.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním. Pochopení humanizační přeměny firemní kultury, osobnosti manažera i firemní strategie.

Prerekvizity

Předmět navazuje na znalosti získané ve středoškolském vzdělání v tomto oboru,proto se k jeho studiu nepožaduje žádné další odborné vědomosti.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Vývoj etiky ve filozofii, vývojový přehled.
2. Koncepce etiky, tradiční a moderní pojetí.
3. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
4. Firemní kultura a identita, smysl etiky v managementu.
5. Význam etiky, psychologie a sociologie pro ekonomické přemýšlení.
6. Vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikání.
7. Směry v etice: Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, neoliberalismus
8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam.
9. Manažer a etika - perspektivy, proměny.
10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie?
11. Filozofické aspekty etiky, filozofie podnikání v současnosti.
12. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu.

Učební cíle

Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

ARZENBACHER, Arno: Úvod do etiky. Praha, Academia, 2001. ISBN 80-200-0953-1.
LINDR, Jaroslav: Etika v podnikání. M01 Nástin etiky, M02 Etická firemní strategie, M03 Implementace etiky. Brno: FAST, 2007. (CS)

Doporučená literatura

BEDRNOVÁ, Eva a NOVÝ, Ivan: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0.
BRÁZDOVÁ, Dagmar: Zásady společenského chování. Praha: Road, 1991. ISBN 80-85385-09-0.
KÁRNÍKOVÁ, Jitka: Etika v podnikání a řídící práci. Praha, VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7.
KOHOUTEK, Rudolf a ŠTĚPANÍK, Jaroslav: Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 2000. ISBN 80-214-1552-5.
RIEGEL, Karel: Etika a psychologie v podnikání. Praha, Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1118-X.
SINGER, Peter: Practical ethics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
ŠAFRÁNKOVÁ, Jana: Sociologie pro techniky. Praha: ČVUT, 1992. ISBN 80-01-00791-X. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-CE magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor