Detail předmětu
Matematika IV (E)
FAST-CA05Ak. rok: 2009/2010
Parametrické a neparametrické úlohy o jednom a dvou výběrech, analýza závislostí, regresní analýza, úvod do časových řad. Využití programů EXCEL a STATISTICA.
Zdroje chyb v numerických výpočtech. Řešení rovnice f(x)=0 grafickou metodou a metodou půlení intervalu. Věta o kontrakci a řešení rovnice f(x)=0 metodou prosté iterace a Newtonovou metodou. Iterační metody řešení systémů lineárních a nelineárních rovnic. Interpolace funkce polynomy a kubickými splajny. Numerické derivování a řešení okrajových úloh pro obyčejné diferenciální rovnice 2. Řádu metodou sítí. Numerická integrace.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Parametrické úlohy o dvou náhodných výběrech. Porovnávání středních hodnot a rozptylů.
3. Neparametrické testy.Testy shody.
4. Analýza závislostí.
5. Regresní analýza.
6. Pojem časové řady. Popisné charakteristiky časové řady.
7. Odhad trendové a sezónní složky časové řady.
8.Chyby v numerických výpočtech. Metoda půlení intervalu. Věta o kontrakci.
9. Řešení rovnice f(x)=0 iteračními metodami. Normy matic a vektorů.
10. Iterační metody řešení systémů lineárních a nelineárních rovnic.
11. Interpolace funkce polynomy a kubickými splajny.
12. Numerické derivování a metoda sítí.
13. Numerická integrace funkcí jedné a dvou proměnných.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
CYHELSKÝ, Lubomír, HUSTOPECKÝ, Jiří a ZÁVODSKÝ, Prokop: Příklady k teorii statistiky. Praha: SNTL, 1988. ISBN 0431788. (CS)
DALÍK, Josef: Numerické metody. FAST VUT Brno, 1997. ISBN 80-214-0646-1. (CS)
KOUTKOVÁ, Helena a MOLL, Ivo: Základy pravděpodobnosti. Brno: AN CERM, 2008. ISBN 978-80-7207-574-7. (CS)
WALPOLE, Ronald E. a MYERS, Raymond H.: Probability and Statistics for Engineers and Scientists. New York: Macmillan Publishing Company, 1990. ISBN 0-02-946910-4. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech