Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
studijní program
Fakulta: ÚSIZkratka: EID_PAk. rok: 2021/2022
Typ studijního programu: magisterský navazující
Kód studijního programu: N1041A040001
Udělovaný titul: Ing.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 26.6.2018 - 26.6.2023
Profil programu
Akademicky zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
2 roky
Garant programu
doc. Ing. Robert Kledus, Ph.D.
Rada studijního programu
Předseda :doc. Ing. Robert Kledus, Ph.D.Člen interní :doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D.Ing. Michal Fusek, Ph.D.prof. Ing. Karel Pospíšil, Ph.D., LL.M.doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D., dr. h. c.Ing. Albert Bradáč, Ph.D.Člen externí :Ing. Zdeněk Kaluža
Oblasti vzdělávání
Cíle studia
Cílem studia je připravit interdisciplinárně vzdělané specialisty pro dopravu silniční a městskou. Studijní program připravuje studenty pro práci v inženýrských oblastech spojených s dopravou, které vyžadují znalosti a kompetence nejen technické, ale i z oblastí ekonomických a právních. Jedná se zejména o expertní činnosti spojené s bezpečností silničního provozu, ekonomikou provozu a oprav, přepravou zboží, posuzováním příčin a průběhu dopravních nehod, oceňováním vozidel a environmentálními aspekty silničního provozu.
Profil absolventa
Vymezení výstupních odborných znalostí, odborných dovedností a způsobilostí odpovídajících cílům studia Absolventi získají všeobecné odborné znalosti z konstrukce vozidel, konstrukce vozovek, řízení dopravy, opravárenství vozidel, dopravní psychologie. Dále získají speciální znalosti v oblasti bezpečnosti silničního provozu, ekonomiky provozu a oprav, podnikání a legislativy v dopravě, analýzy příčin a průběhu dopravních nehod, oceňování vozidel a environmentálních aspektů silničního provozu. Charakteristika profesí, pro jejichž výkon má být absolvent připraven, charakteristika dalších možností jeho uplatnění Absolventi budou schopni vykonávat profese související s organizací a řízením dopravy, řešit složité problémy spojené s objasňováním průběhu a zjišťováním příčin vzniku dopravních nehod, administrativní záležitosti v souvislosti s dopravou silniční i kombinovanou, spravovat vozové parky nebo samostatně podnikat v dopravě, opravárenství dopravních prostředků, činnosti samostatných likvidátorů škod, vyšetřovatelů dopravních nehod apod. Charakteristika zaměstnavatelů, u kterých bude moci uplatnit získané vzdělání Jako zaměstnanci najdou uplatnění ve spedičních a přepravních firmách na pozici středního a vyššího managementu, v pojišťovnách (likvidátoři škod, odhalování pojistných podvodů), na úřadech státní správy v dopravních odborech, ve firmách těmito úřady vytvářených (KORDIS JMK), ve výzkumných pracovištích (CDV) apod.
Charakteristika profesí
Absolventi budou schopni vykonávat profese související s organizací a řízením dopravy, řešit administrativní záležitosti v souvislosti s dopravou silniční i kombinovanou, provádět vyšetřování příčin dopravních nehod, spravovat vozové parky nebo samostatně podnikat v dopravě, opravárenství dopravních prostředků, činnosti samostatných likvidátorů škod, znalecké činnosti apod. Jako zaměstnanci najdou uplatnění ve spedičních a přepravních firmách na pozici středního a vyššího managementu, v pojišťovnách (likvidátoři škod), PČR, HZS - vyšetřování příčin a prevenci dopravních nehod, na úřadech státní správy v dopravních a dopravně správních odborech, ve firmách těmito úřady vytvářených (KORDIS JMK), ve výzkumných pracovištích (CDV) apod. Navržený NMSP vytvoří u našich absolventů kompetenční náskok pro efektivnější a přesnější zmapování místa dopravní nehody, poskytnutí dat pro její analýzu, ale také pro simulaci dopravních proudů, hodnocení reálné dopravní situace a identifikaci kolizních situací. Předpokládáme, že výše uvedenou synergií teorie a praxe bude dosažena vyšší míra reálného porozumění učivu, což podpoří hloubkové učení a sníží míru povrchního učení. Dnes je výše uvedené pořizované materiálové a přístrojové vybavení v praxi využíváno, zejména vzhledem k technologické náročnosti obsluhy a vysokým cenám, v malém měřítku. Nicméně zaměstnavatelé absolventů očekávají, že vzhledem k naplňování strategie Průmysl 4.0 a s tím spojenému technologickému pokroku a snižujícím se cenám budou výše uvedená zařízení během 5 let široce využívána v rámci běžné praxe analýzy dopravních nehod.
Vytváření studijních plánů
Studijní program je navržen jako studijní program bez specializací. Tím, že je kladen důraz na získání kompetencí závislých na dobré znalosti právních předpisů souvisejících s dopravou a z oblastí ekonomických je studijní program navržen s výraznou převahou předmětů povinných. Nejméně jeden volitelný předmět si pak studenti vybírají z nabídky předmětů celé vysoké školy ve třetím semestru do celkového počtu 3 kreditů v rámci stanovené kreditové skladby, další volitelné předměty si pak mohou vybírat nad rámec povinné kvóty 120 kreditů celého studijního programu.
Návaznost na další typy studijních programů
Předpokládá se, že ke studiu ve studijním programu Expertní inženýrství v dopravě budou stejně jako dosud v oboru Expertní inženýrství v dopravě v příbuzném NMSP Soudní inženýrství i nadále přijímáni absolventi bakalářských (popř. magisterských studijních programů v oboru doprava, strojírenství, ekonomika, právo, popř. i stavebnictví s vhodným zaměřením. Na toto studium lze navázat některým z existujících doktorských studijních programů. Jako nejvhodnější se jeví již na VUT existující doktorský studijní program 3917V Soudní inženýrství, který s problematikou obou oborů úzce souvisí.