Detail projektu

Envinromentálně udržitelné údržbové technologie vozovek

Období řešení: 1.1.2025 — 30.6.2027

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - 2. veřejná soutěž programu Doprava 2030

O projektu

Podstata návrhu projektu spočívá v zavedení do praxe silničního stavitelství a správy silnic nové technologie údržby s využitím recyklovaných materiálů, které vznikly odfrézováním, či vybouráním stávajících asfaltových vrstev netuhých vozovek. Emulzní kalové vrstvy patří mezi údržbové technologie vozovek, které slouží k prodloužení životnosti povrchu vozovky o 5 až 10 let. Emulzní mikrokoberce jsou vyráběny z modifikované asfaltové emulze a min. dvou frakcí kameniva (do 11 mm), dále obsahují vodu a regulátory štěpitelnosti (např. cement či vápno). Emulzní zákryty obsahují jen jednu frakci kameniva obvykle do velikosti 4 mm a mohou v emulzi obsahovat nemodifikovaný asfalt. První kalové vrstvy se začaly používat cca před 100 lety (v ČR od roku 1972) a používají se dodnes.

Klíčová slova
Kamenivo; Asfaltová emulze; mikropovrchy; Tack Coat; Rekultivovaný asfaltový povrch (RAP)

Klíčová slova anglicky
Aggregates; Asphalt Emulsion; Microsurfacing; Tack Coat; Reclaimed Asphalt Pavement (RAP)

Označení

CL02000067

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Šperka Pavel, Ing. - hlavní řešitel
Dašek Ondřej, doc. Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Kudrna Jan, prof. Ing., CSc. - spoluřešitel
Spies Karel, Ing. - spoluřešitel

Útvary

Ústav pozemních komunikací
- odpovědné pracoviště (30.3.2024 - nezadáno)
VIALIT SOBĚSLAV spol. s r. o.
- spolupříjemce (1.1.2025 - 30.6.2027)
Ústav pozemních komunikací
- příjemce (1.1.2025 - 30.6.2027)

Odpovědnost: Šperka Pavel, Ing.