Detail publikace
Řízení elektronické škrticí klapky osobního automobilu
GREPL, R.
Originální název
Řízení elektronické škrticí klapky osobního automobilu
Anglický název
Electronic Throttle Control for passenger car
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Řízení tzv. elektronické škrticí klapky, která je dnes běžnou součástí automobilu, představuje zajímavý technický problém. Silně nelineární pružina a relativně velké suché tření v servopohonu komplikuje požadované přesné a rychlé polohové řízení (např. běžný PID regulátor zdaleka nedává uspokojivé výsledky). V článku je představen vývoj řídicího algoritmu pomocí přístupu nazývaného Rapid Control Prototyping. Součástí návrhu je modelování, pro vytvořený model provedeme odhad parametrů a použijeme jej v řídicím algoritmu, který je založen právě na znalosti modelu. Klíčovou částí je kompenzátor suchého tření.
Anglický abstrakt
Řízení tzv. elektronické škrticí klapky, která je dnes běžnou součástí automobilu, představuje zajímavý technický problém. Silně nelineární pružina a relativně velké suché tření v servopohonu komplikuje požadované přesné a rychlé polohové řízení (např. běžný PID regulátor zdaleka nedává uspokojivé výsledky). V článku je představen vývoj řídicího algoritmu pomocí přístupu nazývaného Rapid Control Prototyping. Součástí návrhu je modelování, pro vytvořený model provedeme odhad parametrů a použijeme jej v řídicím algoritmu, který je založen právě na znalosti modelu. Klíčovou částí je kompenzátor suchého tření.
Klíčová slova
řízení, kompenzace tření, RCP, HIL
Klíčová slova v angličtině
control, friction compensation, HIL, RCP
Autoři
GREPL, R.
Rok RIV
2009
Vydáno
1. 5. 2009
ISSN
1210-9592
Periodikum
Automa
Ročník
15
Číslo
5
Stát
Česká republika
Strany od
33
Strany do
36
Strany počet
4
BibTex
@article{BUT49532,
author="Robert {Grepl}",
title="Řízení elektronické škrticí klapky osobního automobilu",
journal="Automa",
year="2009",
volume="15",
number="5",
pages="33--36",
issn="1210-9592"
}