Detail publikace

Řízení elektronické škrticí klapky osobního automobilu

GREPL, R.

Originální název

Řízení elektronické škrticí klapky osobního automobilu

Anglický název

Electronic Throttle Control for passenger car

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Řízení tzv. elektronické škrticí klapky, která je dnes běžnou součástí automobilu, představuje zajímavý technický problém. Silně nelineární pružina a relativně velké suché tření v servopohonu komplikuje požadované přesné a rychlé polohové řízení (např. běžný PID regulátor zdaleka nedává uspokojivé výsledky). V článku je představen vývoj řídicího algoritmu pomocí přístupu nazývaného Rapid Control Prototyping. Součástí návrhu je modelování, pro vytvořený model provedeme odhad parametrů a použijeme jej v řídicím algoritmu, který je založen právě na znalosti modelu. Klíčovou částí je kompenzátor suchého tření.

Anglický abstrakt

Řízení tzv. elektronické škrticí klapky, která je dnes běžnou součástí automobilu, představuje zajímavý technický problém. Silně nelineární pružina a relativně velké suché tření v servopohonu komplikuje požadované přesné a rychlé polohové řízení (např. běžný PID regulátor zdaleka nedává uspokojivé výsledky). V článku je představen vývoj řídicího algoritmu pomocí přístupu nazývaného Rapid Control Prototyping. Součástí návrhu je modelování, pro vytvořený model provedeme odhad parametrů a použijeme jej v řídicím algoritmu, který je založen právě na znalosti modelu. Klíčovou částí je kompenzátor suchého tření.

Klíčová slova

řízení, kompenzace tření, RCP, HIL

Klíčová slova v angličtině

control, friction compensation, HIL, RCP

Autoři

GREPL, R.

Rok RIV

2009

Vydáno

1. 5. 2009

ISSN

1210-9592

Periodikum

Automa

Ročník

15

Číslo

5

Stát

Česká republika

Strany od

33

Strany do

36

Strany počet

4

BibTex

@article{BUT49532,
  author="Robert {Grepl}",
  title="Řízení elektronické škrticí klapky osobního automobilu",
  journal="Automa",
  year="2009",
  volume="15",
  number="5",
  pages="33--36",
  issn="1210-9592"
}