Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
HORÁK, V.
Originální název
Tunel prezidenta T.G.Masaryka/Bralský tunel (Velký tunel)
Anglický název
President T.G.Masaryk/Bralsky (Velký) tunnel
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Slovenská železniční neelektrifikovaná jednokolejná trať č. 145 spojuje Prievidzu a Hornú Štubňu. Její součástí je i úsek Handlová-Horná Štubňa, který byl v meziválečném období právem považován za stavebně nejnáročnější z nově budovaných tratí v tehdejší ČSR. Vlastní úsek železnice je dlouhý pouze 18,6 km, nicméně musí zde překonat řadu přírodních překážek. Z nich nejvýraznější představuje sopečný hřeben Brala (775,77 m n. m.). Na tomto tak krátkém úseku trati bylo nezbytné vyrazit celkem pět nových tunelů s celkovou délkou 4 445 m a postavit tři viadukty. Ze zmíněných pěti tunelů je svými parametry zcela nejvýznamnějším tunel T. G. Masaryka (posléze přejmenovaný na Veľký a v současnosti uváděný jako Bralský), ve své době nejdelší železniční tunel v ČSR. Jedná se o mimořádnou podzemní stavbu, jejíž okolnosti vzniku a provozu byly již víceméně podrobně popsány různými autory. Bezprostřední pohnutkou k připomenutí právě tunelu TGM je vedle jeho významu v neposlední řadě i získání dosud neznámého konvolutu fotografií z jeho stavby.
Anglický abstrakt
The Slovak non-electrified single-track railway line No. 145 connects Prievidza and Horná Štubňa. The Handlová-Horná Štubňa section is part of this line. In the interwar time it was deservedly considered to be the most difficult to construct of all newly developed rail tracks in the then Czechoslovak Republic (CSR). It is true that the railway track section in question is only 18.6 km long. Nevertheless, it has to overcome numerous natural obstacles. The most distinctive of them is the Brala volcanic range (775.77 m a.s.l.). It was necessary to drive a total of five tunnels at the total length of 4,445m and erect three viaducts on this short section of the track. Of the above-mentioned five tunnels, the absolutely most important in terms of their parameters is the T. G. Masaryk tunnel (later renamed to Velký - Large and currently referred to as the Bralský tunnel), which was the longest tunnel of its time in the CSR. It is an exceptional underground structure, the origination and operation circumstances of which have already been described in more or less detail by various authors. The immediate impulse to reminding TUNEL readers of this particular tunnel is, at last but not least, apart from its unquestionable importance, the fact that a till now unknown collection of photographs taken during the construction was obtained.
Klíčová slova
Tunel; železnice; Slovensko; historie
Klíčová slova v angličtině
Tunne; railway; Slovak; history
Autoři
Rok RIV
2011
Vydáno
30. 6. 2011
Nakladatel
CzA ITA/AITES
Místo
Praha
ISSN
1211-0728
Periodikum
Tunel
Ročník
20
Číslo
2
Stát
Česká republika
Strany od
46
Strany do
51
Strany počet
6
BibTex
@article{BUT89669, author="Vladislav {Horák}", title="Tunel prezidenta T.G.Masaryka/Bralský tunel (Velký tunel)", journal="Tunel", year="2011", volume="20", number="2", pages="46--51", issn="1211-0728" }