Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Autor: Alexandre RotenbergUmělá inteligence je snad nejskloňovanějším tématem současnosti. Konverzační chatboti jako je ChatGPT nebo Bing AI Chatbot přitahují média, veřejnost i odborníky. Rychlost změn sice vyvolává celou řadu obav etického nebo environmentálního charakteru, ale současně se ozývají hlasy, které nové nástroje vnímají jako velkou příležitost s mimořádným výukovým a pracovním potenciálem. Při procházení velkého množství údajů dochází ke znatelnému zrychlení práce tím, že stačí zadat vhodný podnět a odpovědi chatbota poskytnou rámec pro kritické zhodnocení a pro další, třeba i kreativnější činnost.
Potenciál nástrojů typu ChatGPT si uvědomují i na Vysokém učení technickém v Brně. Zajímavé možnosti pro aplikaci umělé inteligence lze nalézat například v oblasti zpracování a analýzy finančních dat. Fakulta podnikatelská VUT proto nabídla studentům bakalářských programů workshop, kde řešili využití softwarové automatizace v procesech spadajících pod portfolio management a risk management za pomocí volně dostupných nástrojů. Studenty seminářem provedl lektor Jan Budík, absolvent VUT, který v současnosti působí v investiční společnosti CODYA, kde se zaměřuje na risk management a automatizaci firemních procesů.
Ve spolupráci s lektorem dokázali studenti velmi snadno naprogramovat jednoduché analytické aplikace, které jim umožnily vyhledat a stáhnout finanční data vybraných společností a provést jejich zpracování, analýzu a vizualizaci. Vzhledem k univerzálnosti ChatGPT z hlediska znalosti syntaxe velkého množství programovacích jazyků, byli studenti během krátké doby schopni samostatně provádět analýzy v několika odlišných nástrojích.
Studenti ocenili, že se mohli dozvědět o zajímavých možnostech využití tohoto nástroje v oblasti investování a obecně také pro své samostudium. Na novém nástroji vyzdvihli zejména enormní zrychlení přístupu k informacím a jeho dostupnost. Jeden z účastníků to shrnul: „Za pár vteřin dokáže vytvořit kód, který by z mé strany vyžadoval velkou spoustu času a je kreativní. Díky schopnosti pamatovat si předchozí konverzaci se mohou jeho odpovědi na stejné zadání lišit.“
Studenti se dotkli i obav spojených s používáním umělé inteligence. Negativně vnímají možnou ztrátu kreativity při hledání řešení problémů nebo přehlížení chyb ve vygenerovaných odpovědích či kódech. Také si uvědomují ohrožení některých pracovních pozic. Diskuze otevřela i etické otázky spojené s aktivním používáním nástroje.
Workshop byl připraven v návaznosti na projekt EduLab4Future, jehož jedním z hlavních cílů je implementovat a otestovat různé moderní technologie jako jeden z prvků podporující udržitelnost v oblasti vzdělávání.
Autor: Zdeňka Konečná, Jan Budík
Odpovědnost: Mgr. Marta Vaňková