Od nápadu k řešení: Studenti VUT navrhují, jak zlepšit logistiku ve skladech
(TZ, Brno, 11. 3.) Navrhnout inovativní řešení ke zvolenému problému se učí studující Průmyslového designu ve strojírenství na VUT. Aby vytvořili úspěšný produkt, musí se nad problémem zamyslet nejen technicky, ale i strategicky a s dávkou kreativity. Poměrně komplikovaným procesem je provází mentoři z firmy Honeywell, se kterými univerzita na výuce spolupracuje a kteří volí řešený problém. Letos vybrali téma automatizace logistiky ve skladech a distribučních centrech.

Tradiční série workshopů pro studenty a studentky třetího ročníku Průmyslového designu ve strojírenství se na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně konala už posedmé. Cílem spolupráce se společností Honeywell je sblížit akademický svět se světem průmyslu a nabídnout studujícím vhled do skutečných problémů, kterým průmyslové firmy čelí.
„Pro studenty je přínosné sledovat, jak firmy řeší dané téma. Vyzkouší si, jak se design prolíná s technickou, obchodní a finanční proveditelností. Naopak firma čerpá z toho, že před ni studenti kladou výzvy, vystupují ze zaběhnutých kolejí a přichází s neotřelými nápady,“ vysvětlil designér z firmy Honeywell Tanguy Prevot.
Automatizace skladů očima studujících
V rámci workshopu pracují studující v menších týmech, aby mohli současně pracovat na několika aspektech vybraného tématu a navrhnout řešení pro více dílčích problémů. Letos si práci rozdělili podle tří hlavních částí skladových prostorů na vykládání palet při vstupu do skladu, rozřazování balíků a nakládání vozidel při výstupu ze skladu. Jednotlivé procesy se studenti snažili především zrychlit, zlevnit a celkově zefektivnit.

Kromě konkrétních fyzických produktů navrhovala jedna ze skupin také produkt ve formě systému. „Dnes to většinou funguje tak, že při nakládání je ve skladu někdo, kdo bere balíky, a jak mu přijdou pod ruku, je skládá do úložného prostoru vozidla. My jsme přišli s tím, že by bylo vhodné už na začátku celého procesu více myslet na optimální složení balíků na konci. Pracujeme s řešením, které kombinuje hardwarové a softwarové prvky, a snažíme se o to, aby bylo skládání co nejefektivnější,“ popsal nápad student Tadeáš Tobeš.
Během akademického roku se v rámci workshopu konají dvě setkání, v listopadu a v únoru. První z nich slouží k pochopení řešeného problému a volbě konkrétních aspektů, kterými se skupiny budou zabývat. V únoru potom studující pokračují v započaté práci, řeší funkčnost a navrhují finální řešení. Ta musí nejen zapadat do celkového systému, ale také splňovat požadavky a očekávání daného odvětví.
„Výstupem předmětu jsou závěrečné prezentace, které jednotlivé koncepty představují a na jejichž základě si Honeywell řešení vyhodnotí a rozhodne se, zda v nich bude pokračovat a dále je rozvíjet,“ řekl Jan Vítek z Odboru průmyslového designu FSI VUT. Podle něj je největším přínosem spolupráce to, že studenti získávají průběžnou zpětnou vazbu od specialistů v oboru.

Propojení vzdělání a průmyslu
Posílení propojení mezi vzděláním a praxí je pro budoucnost technických oborů klíčové. „Spolupráce R&D (Research and Development) firem na podpoře STEM vzdělávání prostřednictvím společných workshopů umožňuje studentům aplikovat teoretické znalosti na reálné problémy, čímž zvyšuje jejich dovednosti a připravenost na pracovní trh. Tato partnerství také podporují inovace, networking a zpětnou vazbu od průmyslu, což přispívá k rozvoji konkurenceschopné a vysoce kvalifikované pracovní síly,“ uvedl Tomáš Szaszi, který v Honeywell působí jako seniorní ředitel pro technologii a strategii ve výzkumu a vývoji.
Studující získají účastí na workshopu cennou zkušenost, ze které mohou těžit při studiu i následně v zaměstnání. „Myslím, že největší lekcí je pro studenty každý rok to, že nemají vymýšlet řešení moc rychle. Nejprve totiž musí pochopit, co mají vyřešit. Vždy se taky ptám, jestli není lepší cesta, jak toho dosáhnout,“ uzavřel Tanguy Prevot.
Publikováno | |
---|---|
Odkaz | https://www.vut.cz/vut/media/f19527/d283009 |
Odpovědnost: Mgr. Kamila Šmídková