BuildingInformationMODELING
Na VUT podporujeme inovace i nové technologie a studenti mají možnost zpracovávat své závěrečné práce s využitím prvků uplatňovaných v metodice BIM.
Fakulta stavební VUT v Brně
Na Fakultě stavební a vybraných studijních programech je závěrečná práce zpracovávána jako projekt stavby, kde lze metodu BIM uplatnit v rozsahu dle zadání vedoucího práce.
Druhy závěrečných prací
Projektově orientované závěrečné práce lze řešit:
- Individuálně, kdy student má zadání od vedoucího, stanoví si rozsah, milníky a výstupy a práci zpracovává student sám.
- Týmově, kdy se vytvoří společné zadání stavby, na kterém participuje více studentů a jejich vedoucích z různých oborů (profesí). Studenti pracují v týmu a mají stanoveny koordinační schůzky, kterých se účastní. Pro vzájemnou komunikaci a sdílení informací a dat využívají společné datové prostředí (CDE). U obhajoby práce student obhajuje část, za kterou byl zodpovědný.
Týmové závěrečné práce
Proces řešení týmové závěrečné práce má simulovat reálné procesy při navrhování stavebních konstrukcí. Studenti mají již v průběhu studia možnost osvojit si praktické dovednosti a kompetence, které je čekají v odborné praxi. Tým sestává obvykle ze studentů zpracovávajících
- architektonicko-stavební řešení (ARC, PST)
- konstrukční řešení (BZK, KDK)
- technické prostředí staveb (TZB)
- příp. další.
Je třeba zmínit, že týmová závěrečná práce nemusí být vhodná pro každého, neb vyžaduje aktivní zapojení a řešení mezioborových témat a vzájemnou koordinaci profesí.
V samotném důsledku je časová náročnost týmové práce mírně vyšší než u práce individuální, na druhou stranu má student možnost si osvojit mnohem širší paletu kompetencí a odborných znalostí, které pak uplatní ve své praxi.
Zadání je vždy koncipováno tak, aby neúspěšné řešení jednoho či více studentů z týmu neohrozilo práci ostatních. Každá část práce musí být u státní závěrečné zkoušky obhajitelná samostatně.
Výhody a nevýhody
Výhody týmové závěrečné práce:
- Reálné procesy při projektování nanečisto s uplatněním principů BIM
- Získání mezioborových znalostí
- Sdílení + spolupráce = Možnost více se ve vlastní práci soustředit na svou profesi
Nevýhody týmové závěrečné práce:
- Vyšší časová náročnost
- Nutnost komunikace a koordinace s členy týmu
- V průběhu se může vyskytnout časová prodleva, protože některý člen týmu nedodrží termín dodání požadovaných podkladů
Jak na týmovou závěrečnou práci
- Sestavte si tým
Tým je možné sestavit z “kamarádů či kamarádek”, které se již znají, případně lze využít kanálu BIM seznamka a najít do týmu vhodného člena. - Kontaktujte koordinátora BIM
Koordinátor vás spojí s vhodným vedoucím, příp. vám dá zpětnou vazbu a doporučení pro zvolené téma, stavbu.
Doporučení
- Týmovou závěrečnou práci je vhodné řešit s předstihem.
Ukázky týmových závěrečných prací
Ukázky vybraných závěrečných prací studentů VUT v Brně, kteří pracovali v týmu:
Bytový dům
Předmětem bakalářské práce je projektová dokumentace pro provádění stavby bytového domu
Autoři:
- Adina Kvapilová (architektonicko stavební řešení) | Bytový dům
- Václav Vilímek (stavebně konstrukční část) | Návrh nosné železobetonové desky bytového domu
Ocenění: Václav Vilímek → Tekla BIM Awards 2024 (Vítěz kategorie studentské projekty)
Mateřská školka Čmelák
Předmětem řešení bakalářské práce je návrh novostavby mateřské školy a vypracování dokumentace pro provedení stavby.
Autoři:
- Marie Odehnalová (architektonicko stavební řešení) | Mateřská škola Čmelák
- Natálie Dreslerová (stavebně konstrukční část) | Dřevěná konstrukce budovy pro mateřskou školu
- Jakub Ježek (stavebně konstrukční část) | Návrh nosné železobetonové konstrukce školky
Ocenění: Jakub Ježek→ Česká betonářská společnost
Odpovědnost: Ing. Josef Remeš, Ph.D.