Project detail

Methodology for measuring of lateral movement of motorcycle and determination methodology for documentation of vehicle damage for acquisition Energy Equivalent Speed (EES).

Duration: 01.04.2011 — 31.12.2011

Funding resources

Brno University of Technology - Vnitřní projekty VUT

- whole funder (2011-04-01 - 2011-12-31)

On the project

Podstatou projektu je vytvořit vhodnou metodiku pro měření zrychlení motocyklu při přemísťování v příčném směru. Dále pak metodiku využitelnou pro vytvoření dokumentace poškození vozidla tak, aby ji bylo možné využít v soudně inženýrské praxi pro stanovení energetické ekvivalentní rychlosti (EES).

Description in English
The aim of the project is develop a suitable methodology for measure of lateral acceleration during the move of motorcycle in transverse direction. Further aim is create a suitable methodology for documentation of vehicle damage for computing of Energy Equivalent Speed (EES) so that it could be possible use these methodology for computing EES in analyse of real road accidents.

Keywords
Motocykl, zrychlení, EES, deformace, čelní náraz.

Key words in English
Motorcycle, acceleration, EES, deformation, frontal impact.

Mark

ÚSI-J-11-2

Default language

Czech

People responsible

Fedra Tomáš, Ing. - fellow researcher
Motl Jakub, Ing. - fellow researcher
Slepánek Petr, Ing. - fellow researcher
Šandera Petr, Ing. - fellow researcher
Tokař Stanislav, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Vémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c. - fellow researcher
Coufal Tomáš, Ing., Ph.D. - principal person responsible

Units

Institute of Forensic Engineering
- beneficiary (2011-04-01 - 2012-12-31)

Results

COUFAL, T.; VÉMOLA, A. Mechanika čelního nárazu. Soudní inženýrství, 2011, roč. 22-2011, č. 2-3, s. 104-112. ISSN: 1211-443X.
Detail

TOKAŘ, S.; VÉMOLA, A.; KREJČÍŘ, P. Náraz osobního vozidla Citroën C8 do stromu - posouzení zda se jedná o pojistný podvod C1368. 2011.
Detail

FEDRA, T.; KREJČÍŘ, P.; VÉMOLA, A. Stanovení technické příčiny dopravní nehody autobusu s motocyklem (C1369). 2011.
Detail

TOKAŘ, S.; VÉMOLA, A.; KREJČÍŘ, P.; SEMELA, M. Pokus o pojistný podvod, střet dvou vozidel C 1405. 2012.
Detail

COUFAL, T. Výpočet energetické ekvivalentní rychlosti EES s pomocí reálné deformační charakteistiky. In Sborník anotací konference Junior Forensic Science Brno 2012. Brno: VUT v Brně, 2012. s. 67-86. ISBN: 978-80-214-4485-0.
Detail

COUFAL, T.; VÉMOLA, A. Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu. In ExFoS 2012 Expert Forensic Science sborník XXI. mezinárodní vědecké konference soudního inženýrství. Brno: VUT v Brně, 2012. s. 202-220. ISBN: 978-80-214-4412-6.
Detail

SLEPÁNEK, P. Measuring the acceleration of motorcycle. European Scientific Journal, 2018, no. 9, p. 372-381. ISSN: 1857-7881.
Detail

COUFAL, T.; VÉMOLA, A.; KREJČÍŘ, P. Čelní střet vozidla Škoda do boku vozidla Mercedes.(3935 - C1372). Brno: 2011. s. 1-42.
Detail

TOKAŘ, S.; FEDRA, T. Návrh měřícího zařízení a metodiky pro odměřování deformací na vozidle. Soudní inženýrství, 2013, roč. 23, č. 4, s. 288-295. ISSN: 1211-443X.
Detail

MOTL, J. Metodika měření příčného přemístění motocyklu. Soudní inženýrství, 2014, roč. 24, č. 4, s. 322-327. ISSN: 1211-443X.
Detail

SEMELA, M.; COUFAL, T. Research of Impact Parameters for Traffic Accident Analysis in Case of Small Overlap Crash Test. 2nd Annual International Conference on Forensic Science - Criminalistics Research, 2014, vol. 2, no. 1, p. 1-9. ISSN: 2382-5642.
Detail

SEMELA, M.; COUFAL, T. Prezentace výsledků z čelní nárazové zkoušky s malým překrytím. In Sborník příspěvků konference Expert Forensic Science Brno 2015. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství, 2015. s. 19-37. ISBN: 978-80-214-5100-1.
Detail

SEMELA, M.; COUFAL, T. Determination of Selected Crash Parameters in Head-on Vehicle Collision with Rollover. PROMET– Traffic &Transportation, 2016, vol. 28, no. 1, p. 81-89. ISSN: 0353-5320.
Detail

COUFAL, T.; VÉMOLA, A. Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu. Soudní inženýrství, 2012, roč. 23-2012, č. 2, s. 146-156. ISSN: 1211-443X.
Detail