Detail předmětu

Tvorba aplikací pro mobilní zařízení

FIT-TAMAk. rok: 2013/2014

Specifika mobilních zařízení: hardwarová, softwarová omezení, specifika uživatelských rozhraní; přehled a charakteristiky existujících mobilních platforem. Operační systém Windows Mobile: historie, vývoj, verze, možnosti, hardware, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, speciální aplikace, .NET Compact Framework, práce s periferními zařízeními, vstup, výstup přehrávání video a audio, ActiveSync a komunikace s PC. Zobrazování 3D scén v prostředí Windows Mobile: OpenGL ES, DirectX, Direct3D - specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, pojetí, dostupná sada příkazů a objektů, model tvorby aplikace. Operační systém Symbian: specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, speciální aplikace, přehrávání video a audio. Operační systém Android: specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, speciální aplikace, přehrávání video a audio. Java - Micro Edition (J2ME): specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, přehrávání video a audio, přehled knihovních funkcí a tříd. Zobrazování 3D scén v prostředí J2ME: M3G (JSR 184) - historie, specifikace, podporovaná zařízení, přehled knihovních funkcí a tříd; Mascot Capsule - historie, specifikace, podporovaná zařízení, přehled knihovních funkcí a tříd; tvorba 3D aplikací a her, nadstavbové knihovny, znovupoužitelný software.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

  • Student se seznámí s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací.
  • Student získá přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání.
  • Naučí se základy tvorby aplikací v systémech Windows Phone, Android, iOS.
  • Naučí se základy 3D zobrazování na mobilních zařízeních s využitím OpenGL ES, XNA and others.
  • Student se zaměří na jednu z platforem a v rámci týmu vytvoří aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; vytvoří projektovou dokumentaci a projekt obhájí.

  • Student se naučí vyhledávat informace v angličtině k velice aktuálním technologiím
  • Student se naučí vytvářet projekty v malém týmu
  • Student se naučí prezentaci a obhajobě výsledků v malém projektu
  • Student bude veden ke kreativnímu a inovativnímu návrhu projektu

Prerekvizity

  • Základní znalost tvorby uživatelských rozhraní (předmět ITU).
  • Znalost základů počítačové grafiky a 3D vykreslování s hardwarovou akcelerací (předmět PGR).
  • Znalost objektově orientovaného návrhu aplikací (+ jeden z jazyků C++, C#, Java)
  • Znalost základů operačních systémů (v rozsahu bakalářského studia FIT)

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka předmětu je realizována formou: Přednáška - 2 vyučovací hodiny týdně, Projekty - 1 vyučovací hodina týdně.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Osnovy výuky

    Osnova přednášek:
    1. Úvod do předmětu a problematiky, organizace předmětu.
    2. Projektový workshop
    3. Vývoj pro Android I
    4. Vývoj pro Android II
    5. Projektový workshop
    6. Windows Phone 7 - Designing Applications for Marketplace
    7. Windows Phone 7 and Cloud: Practical Examples
    8. Pervasive Computing: Designing Services for the Future
    9. Projektový workshop
    10. Unix na MT - Nokia, BlackBerry (QNX), Tizen, ...
    11. Zkušenosti z praktických projektů
    12. Zkušenosti z praktických projektů
    13. Příprava na zkoušku, závěrečné informace

    Osnova ostatní - projekty, práce:
    Skupinové projekty (cca 4 studenti na projekt) s tvorbou dokumentace a obhajobou, výsledkem projektů budou aplikace funkční na mobilním zařízení zvolené platformy.

Učební cíle

Seznámit se s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací, získat přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání. Naučit se základy tvorby aplikací v systémech Windows Phone, Android, iOS, naučit se základy 3D zobrazování na mobilních zařízeních s využitím OpenGL ES, XNA a dalších. Získat přehled možností zobrazování videa a audia na mobilních zařízeních a jejich přenosu a kódování. Zaměřit studenta na jednu z platforem a v rámci týmu vytvořit aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; procvičit tvorbu projektové dokumentace a obhajobu projektu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

  • Půlsemestrální test - 9 bodů
  • Hodnocený projekt s obhajobou - 40 bodů
  • Závěrečná písemná zkouška - 51 bodů

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MIN , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MIS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMM , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MPV , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MBI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MGM , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MSK , 0 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Struktura přednášek ještě není definitivní
1.    Úvod do předmětu a problematiky, organizace předmětu
2.    Operační systém Windows Mobile I
3.    Operační systém Windows Mobile II
4.    OpenGL ES (for Embedded Systems)
5.    Windows Mobile DirectX a Direct3D
6.    Symbian
7.    Android
8.    J2ME (Java - Micro Edition)
9.    J2ME - 3D aplikace a hry
10.    Demonstrační cvičení - Windows Mobile, tvorba uživatelských rozhraní, práce s periferiemi
11.    Demonstrační cvičení - Windows Mobile, tvorba 3D aplikací, her, video, audio
12.    Demonstrační cvičení - Symbian, tvorba uživatelských rozhraní, zobrazování grafiky, audio
13.    Demonstrační cvičení - J2ME, tvorba uživatelských rozhraní, zobrazování grafiky, audio

Projekt

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor