Detail předmětu
Systémy kvality v podniku
FP-RskpKAk. rok: 2017/2018
Předmět se zabývá problematikou řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.
Prerekvizity
Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška má písemnou formu.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
Úvod, smyčka kvality
Podstata řízení kvality
Celopodnikové řízení kvality
Systém kvality dle ISO ř. 9000
Systém kvality dle TQM
Systém kvality dle EFQM
Certifikace
Strategie kvality podniku
Ekonomika kvality
Měření spokojenosti a loajality zákazníků
Ochrana spotřebitele
Vybrané metody řízení kvality - QFD, FMEA, hodnotová analýza
Národní politika kvality
Podstata řízení kvality
Celopodnikové řízení kvality
Systém kvality dle ISO ř. 9000
Systém kvality dle TQM
Systém kvality dle EFQM
Certifikace
Strategie kvality podniku
Ekonomika kvality
Měření spokojenosti a loajality zákazníků
Ochrana spotřebitele
Vybrané metody řízení kvality - QFD, FMEA, hodnotová analýza
Národní politika kvality
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.
Doporučená literatura
Nenadál, J. a kol. Moderní management jakosti. Principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. ISBN 80-7261-186-7. (CS)
Veber, J. a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1. (CS)
Veber, J. a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-KS magisterský navazující
obor MGR-ŘEP-KS , 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
16 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod – pojetí a vývoj kvality
Systém kvality dle ISO ř. 9000
Systém kvality dle TQM
Systém kvality dle EFQM
Měření spokojenosti a loajality zákazníků
Ochrana spotřebitele
Technické požadavky na výrobky
Označování a oceňování kvality
Vybrané nástroje a metody řízení kvality
Měření výkonnosti systémů managementu kvality
Využití výsledků měření v systémech managementu kvality
Národní politika kvality
Trendy ve vývoji kvality
Úvod – pojetí a vývoj kvality
Systém kvality dle ISO ř. 9000
Systém kvality dle TQM
Systém kvality dle EFQM
Měření spokojenosti a loajality zákazníků
Ochrana spotřebitele
Technické požadavky na výrobky
Označování a oceňování kvality
Vybrané nástroje a metody řízení kvality
Měření výkonnosti systémů managementu kvality
Využití výsledků měření v systémech managementu kvality
Národní politika kvality
Trendy ve vývoji kvality
Konzultace v kombinovaném studiu
25 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Konzultace k vybraným tématům předmětu v konzultačních hodinách