Detail předmětu
Principles of Entrepreneurship
FP-BPENEAk. rok: 2024/2025
Předmět podává základní vymezení celé oblasti podnikatelství z pohledu teorie i praxe. Předmět se zaměřuje na rozvoj podnikatelských projektů a jejich vazbu rozvoj podniku. V oblasti rozvoje podniku se zaměřuje na křivku životního cyklu podniku, tj. od rozhodování budoucího podnikatele o samostatné podnikatelské činnosti, přes proces zakládání podniku a jeho řízení v oblasti růstu, až po přežívání či pokles. V oblasti podnikatelských projektů se zaměřuje na rozvoj nápadu, realizaci projektu, plánování a definování rozvojových cílů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Před studiem daného předmětu studenti musejí mít znalosti a dovednosti z oblasti rozvoje podnikatelského nápadu, managementu a marketingu.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení zahrnuje průběžné hodnocení výstupů, hodnocení finální prezentace, obhajoby a zkoušku. Hodnocení zohledňuje práci v týmu i individuální výstupy.
Hodnocení předmětu:
Průběžné hodnocení za práci během semestru
- Práce na projektu – 40% (až 40 bodů)
- Externí hodnocení projektu – 10% (až 10 bodů)
- Realizace výukového workshopu – 20% (až 20 bodů)
- 2 selflearnig projekty – 20% (až 20 bodů)
- Prezentace selflearning projektů – 10% (až 10 bodů)
Na zápočet je třeba získat alespoň 20 bodů za realizaci výukového workshopu a zpracování 2 selflearning projektů.
Zkouška
Týmové řešení čtyř zadaných úkolů. Hodnocení je bodové, celkový počet bodů je maximálně 100, výsledná klasifikace je dle ECTS.
Poznámka
Studenti mohou být hodnocení za body získané v rámci průběžného hodnocení. V tomto případě se hodnocení řídí ECTS. Pokud nezískají v průběžném hodnocení dostatečný počet bodů absolvují pro klasifikaci zkoušku. Body z průběžného hodnocení se ke zkoušce nepřenáší.
Finální hodnocení je uzavřeno v rámci meetingu týmu v průběhu zkouškového období. Studenti zde prezentují výstupy projektů a výstupy selflearningu. Požadavky na prezentaci budou uvedeny v e-learningu a budou diskutovány v rámci výuky.
Účast na týmových cvičeních a dalších aktivitách je povinná, kontrolovaná a je zahrnuta v závěrečném hodnocení. Studenti mohou chybět maximálně na čtyřech aktivitách za semestr, včetně aktivit probíhajících během zkouškového období, s výjimkou finální prezentace. Tyto čtyři absence je možné nahradit dodatečnými projekty a úkoly zadanými vyučujícím. Pokud nebudou kompenzovány, jsou za každou takovou absenci strženy dva body z finálního skóre.
ABSENCE PŘEKRAČUJÍCÍ 4 TÝMOVÁ CVIČENÍ/AKTIVITY znamená NEABSOLVOVÁNÍ předmětu.
Studenti s individuálním studijním plánem musí detailní podmínky konzultovat s vyučujícím a svým týmem nejpozději před začátkem semestru.
Učební cíle
Cílem předmětu, je dát studentům základní znalostí pro analýzu a zhodnocení vlastního potenciálu pro samostatné podnikání a formulaci strategických cílů a plánů pro podnikatelskou činnost. Dalším cílem předmětu je vybrat vhodnou podnikatelskou entitu a pro tuto entitu vytvořit podnikatelský plán.
Znalosti: studenti budou mít znalosti z oblasti znalostí uplatňované v celém podnikatelském procesu.
Dovednosti: studenti budou schopni:
1. Kriticky analyzovat a vyhodnocovat podnikatelské prostředí.
2. Definovat, vyhodnocovat a volit odpovídající formu podnikatelské aktivity a vytvářet podnikatelský plán, a prezentovat jej různým cílovým skupinám.
3. Analyzovat a vyhodnocovat pozici podnikatelského subjektu na trhu.
4 Formulovat cíle a plány rozvoje podnikatelských aktivit.
5 Kontrolovat realizaci podnikatelských projektů
Kompetence: studenti si procvičí kompetence potřebné pro založení a rozvoj podniku a realizaci podnikatelských projektů.
Základní literatura
BYGRAVE, William D a Andrew ZACHARAKIS. Entrepreneurship. Hoboken: John Wiley, 2008. ISBN 978-0-471-75545-6. (EN)
HISRICH, Robert D a Michael P PETERS. Entrepreneurship. 4th ed. Boston: Irwin/McGraw-Hill, 1998. ISBN 0256234787. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní témata řešená v rámci výuky:
1. Úvod do podnikatelství, historický pohled na podnikání.
2. Malé podniky v ekonomice a jejich funkce.
3. Inovace v podnikání a ekonomika.
4. Základní kameny úspěšného podnikatelství, podnikatelský proces a jeho stádia.
5. Podnikatel, jeho vlastnosti a sebehodnocení, intrapodnikatel.
6. Rozhodovací proces při vytváření nového podniku, výběr místa podnikání.
7. Vznik nového podniku, uplatnění Franchisingového konceptu.
8. Podnikatelský plán, části podnikatelského modelu.
9. Řízení úvodních fází nového podniku, řízení zdrojů nového podniku.
10. Řízení růstu podniku.
11. Aspekty internacionalizace podniku.
12. Rodinné podnikání.
13. Zralost podniku, prodej podniku, signály bankrotu, pokles a pád.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Podnikatelský proces a vlivy.
2. Sebehodnocení, síly a slabosti, unikátnost. Generování nápadů pro budoucí podnikání.
3. Hodnocení nápadů a sebehodnocení. Hodnocení místa na trhu, kdo bude budoucí zákazník, co může být uděláno pro budoucí zákazníky.
4. Rozvoj podnikatelského modelu a realizace projektu.
5. Tvorba podnikatelského plánu. Řízení růstu, přežívání a poklesu.