Detail předmětu

Mechanical Desktop

FEKT-LMDPAk. rok: 2010/2011

První část kursu je věnována zvládnutí rutinní práce SW Mechanical Desctop ve 2D. Další část povrchovému modelování, vytváření drátových modelů, typům objektů resp. metod, které slouží k reprezentaci resp. tvorbě a editaci rovinných a zakřivených stěn. Na povrchových modelech jsou ukázány různé způsoby zobrazení, axonometrie, perspektiva, rendering. Dále je probíráno objemové modelování, možnosti editace modelu, získání informací o jeho fyzikálních vlastnostech a způsoby odvození konstrukční 2D dokumentace z modelu. Poslední část je věnována základům tvorby parametrických objemových modelů a sestav technikou tvorby konstrukčních prvků.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti získají komplexní znalosti ze 3D modelování, zvládnou problematiku povrchového a objemového modelování, poznají jejich možnosti, výhody každého z typů, jejich odlišnosti. Nabyté znalosti budou schopni aplikovat na každý software pracující ve 3D.
Znalosti se uplatní i jako východisko pro navazující předměty MTMS a MRSD, kde půjde o zvládnutí modelování metodou EPD.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

30 bodů za práci v semestru, 70 bodů za závěrečný test.

Osnovy výuky

Sseznámení s problematikou 2D.
Problematika 3D.
Tvorba modelů ve wireframe.
Tvorba modelů pomocí surfaces s otvory, lineární tažení, tažení podle křivky.
Základní práce se solidy, 3d boolean operace.
Řezání těles, lineární tažení, tažení okolo osy.
Tvorba složitějších modelů, hledání nejvhodnějšího postupu při tvorbě.
Stínovaní, rendering, práce se světlem.
Práce se sestavami.
Odvození konstrukční 2D dokumentace z modelu.

Učební cíle

Cílem kurzu je poskytnout posluchačům informace o současných metodách počítačové grafiky, používaných při prostorovém modelování v CAD systémech střední třídy, naučit je jejich praktickému používání a uplatnění při tvorbě konstrukční a technologické dokumentace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičení.

Základní literatura

MAXA, J. Mechanical Desktop. VUT FEKT Brno: 2007. s. 1-117. ISBN: ETE 07-014.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-ML magisterský navazující

    obor ML-EVM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný oborový

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Sseznámení s problematikou 2D.
Problematika 3D.
Tvorba modelů ve wireframe.
Tvorba modelů pomocí surfaces s otvory, lineární tažení, tažení podle křivky.
Základní práce se solidy, 3d boolean operace.
Řezání těles, lineární tažení, tažení okolo osy.
Tvorba složitějších modelů, hledání nejvhodnějšího postupu při tvorbě.
Stínovaní, rendering, práce se světlem.
Práce se sestavami.
Odvození konstrukční 2D dokumentace z modelu.

Cvičení na počítači

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Sseznámení s problematikou 2D.
Úvodní seznámení s problematikou 3D. Tvorba modelů ve wireframe.
Základní příkazy pro práci se surfaces. Tvorba jednoduchých modelů.
Tvorba modelů pomocí serfaces s otvory, lineární tažení, tažení podle křivky.
Bodovaný test z problematiky wireframe a surface.
Základní práce se solidy, 3d boolean operace.
Řezání těles, lineární tažení, tažení okolo osy.
Tvorba složitějších modelů, hledání nejvhodnějšího postupu při tvorbě.
Stínovaní, rendering, práce se světlem.
Práce se sestavami
Bodovaný test z problematiky solids.
Odvození konstrukční 2D dokumentace z modelu.
Samostatná práce z probrané látky
Bodovaný test z problematiky odvození konstrukční 2D dokumentace z modelu.