studijní program

Výzkum v umění a designu

Fakulta: FaVUZkratka: VUD_P_CZAk. rok: 2024/2025

Typ studijního programu: doktorský

Kód studijního programu: P0213D31XXXX

Udělovaný titul: Ph.D.

Jazyk výuky: čeština

Forma studia

Prezenční studium

Standardní doba studia

4 roky

Garant programu

Oborová rada

Oblasti vzdělávání

Oblast Téma Podíl [%]
Umění Bez tematického okruhu 100

Cíle studia

Doktorský studijní program Výzkum v umění a designu poskytuje špičkovou úroveň uměleckého a vědeckého vzdělání zaměřeného na volnou uměleckou tvorbu a umělecký výzkum. Smyslem programu je umožnit vysoce specializované vzdělání nejen absolventům a absolventkám uměleckých vysokých škol a fakult, ale i absolventstvu příbuzných oborů, které se zaměřuje na problematiku současného umění a designu v jeho různých aspektech (kurátorství, galerijní provoz, kulturní management, umělecká kritika a historie a teorie současného umění a designu). Hlavním cílem studijního programu je rozvoj autorského tvůrčího potenciálu studenta/studentky, spojený s prohlubováním jeho/její schopnosti analyzovat a odborně reflektovat oborovou problematiku příslušné oblasti umělecké tvorby. Individuálně vedený plán studia bezprostředně navazuje na dosažený magisterský stupeň a zásadním způsobem rozšiřuje dříve získané znalosti a dovednosti. Vysoká úroveň specializace přijatých uchazečů a uchazeček znamená, že studium je silně individualizované – školitelé a školitelky (spolu s odbornými konzultanty) podporují studující především prostřednictvím zpětné vazby a směrováním k relevantním tématům, zdrojům, institucím a osobám, přičemž program zahrnuje i společné předměty, jejichž absolvování je povinné pro všechny studenty a studentky. Zatímco absolventi a absolventky uměleckých oborů jsou tímto směrem vedeni k dalšímu rozšiřování znalostí v oblastech teorie umění a/nebo designu, absolventstvo příbuzných oborů získává hlubší porozumění problematice uměleckého výzkumu a aktuální umělecké praxe. Určujícím rysem doktorského studia na FaVU VUT je důraz na dialog a sdílení poznatků a zkušeností mezi studujícími s odlišnou dosavadní profilací. Prostor pro tento dialog představují společné semináře a kolokvia, kde studující prezentují rozpracované disertační práce a s nimi spojený výzkum i tvůrčí (a případně i pedagogickou) činnost.

Společná diskuze zúčastněných studentů a studentek je příležitostí pro pojmenování nových tvůrčích strategií či forem umělecké práce, mezioborových přesahů i obecnějších souvislostí, specifik různých metod výzkumu, společenských a kulturních souvislostí současného umění a designu, nebo implikací výzkumu umění(m) pro pedagogické působení v umělecké oblasti. Cílem studijního programu je dosáhnout maximální konkurenceschopnosti absolventů a absolventek v různorodých systémech a institucích uměleckého provozu, výzkumu a vzdělávání, a to jak na domácí, tak i na mezinárodní úrovni. Studijní program v neposlední řadě přispívá k rozvoji současného umění a designu jako kulturně a společensky významné oblasti jednání a vědění, poskytující alternativu k exaktním formám výzkumu.

Profil absolventa

Absolventi a absolventky doktorského studijního programu Výzkum v umění a designu jsou výraznými osobnostmi světa umění a designu (profesionální umělci a umělkyně, designéři a designérky, kritici a kritičky, historičky či teoretikové umění, kurátoři a kurátorky, kulturní producenti apod.). Fakt, že mohly během svého studia propojovat metody vědecké práce a tvůrčí (k uměleckému artefaktu nebo výstavnímu projektu orientované) praxe, jim dává ty nejlepší předpoklady k uplatnění jak v provozu současného umění a designu, tak v akademickém prostředí.

Absolvent/ka doktorského studijního programu Výzkum v umění a designu disponuje znalostmi a dovednostmi ve třech hlavních oblastech, jejichž synergie umožňuje široké uplatnění: vysoce odborné teoretické znalosti i praktické dovednosti úzce související s tématem disertační práce; odborné znalosti a dovednosti nezbytné pro vykonávání umělecké práce, vědecké práce, výzkumných a tvůrčích činností; osobnostní a interpersonální dovednosti (soft skills), které umožňují absolventovi/absolventce na odborné úrovni přesvědčivě prosazovat své myšlenky a názory, prezentovat a obhajovat výsledky své práce a diskutovat o nich, a také efektivně pracovat v týmu či být jeho vedoucí/m.

Získané odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti otevírají absolventstvu široké možnosti působení v oblasti uměleckého výzkumu, prezentace současného umění nebo designu a jeho reflexe, a to jak v rámci nezávislé tvůrčí praxe, tak v různorodých institucích spojených s provozem současného umění a kulturních a kreativních průmyslech. Důraz na interdisciplinaritu a mezioborové přesahy studia zvyšuje konkurenceschopnost a uplatnitelnost absolventů a absolventek na trhu práce.

V souladu s příslušným nařízením vlády (o oblastech vzdělávání ve vysokém školství) a s ohledem na specializaci absolvent/ka disponuje: důkladnými a systematizovanými znalostmi v oblasti dějin a teorie umění a/nebo designu; hlubokými znalostmi o aktuálním stavu výtvarné a designérské tvorby; širokým vhledem do příbuzných uměleckých a společenskovědních oborů s důrazem na vzájemné přesahy a interdisciplinaritu; znalostí strategií a metod profesionální prezentace, interpretace a propagace umění a designu, s důrazem na současné formy uměleckého projevu. Absolvent/ka je schopen/schopna: samostatně zvolit téma své autorské či výzkumné práce, navrhnout a rozpracovat strategii řešení a plně realizovat svůj záměr; při realizaci díla zvolit vhodný materiál, postup zpracování, formu a technologické prostředky, využívat širokou škálu dostupných technologických možností, speciálních programů a nástrojů; vyjadřovat se prostřednictvím odborného textu podle pravidel akademického psaní, sdělovat, vysvětlovat a obhajovat své názory a postoje, veřejně prezentovat a obhajovat své dílo, volit vhodný způsob prezentace a strategii zprostředkování díla v galeriích, médiích a virtuálních prostředích, a to na národní i mezinárodní úrovni; vyhledávat relevantní reference a inspirační zdroje, využívat je ve své práci a uvádět je v souladu s etikou výzkumu; zpracovávat a aplikovat podněty z cizojazyčného prostředí, kontinuálně sledovat vývoj aktuálních trendů v oboru; odborně komunikovat v cizojazyčném prostředí. Absolvent/ka je způsobilý/á: vést odbornou diskuzi o vlastním díle i o obecně pojímané problematice tvorby a prezentace současného umění a designu; formulovat své tvůrčí východiska a cíle na základě praktických zkušeností a teoretických znalostí; prezentovat svou tvorbu v cizím jazyce a vystupovat na konferencích, sympóziích, v médiích a při veřejných vystoupeních; působit jako samostatný tvůrce na domácí i mezinárodní scéně, v oblasti managementu kulturních organizací a institucí, jako tvůrce a výzkumný pracovník v kreativních průmyslech, na vedoucích pozicích v kulturních institucích; uplatnit se v uměleckém školství na všech úrovních, včetně řízení a strategie.

Charakteristika profesí

Absolventi a absolventky mohou zastávat následující typické pracovní pozice: profesionální umělec/umělkyně a/nebo designér/ka (osoby samostatně výdělečně činné, podnikající podle autorského zákona); kurátor/ka výstav a sbírek (odborník na organizaci a správu uměleckých expozic a sbírek); galerista/galeristka (provozovatelé galerie, zodpovědní za výběr a prezentaci uměleckých děl); lektor/ka kulturně-edukačních programů (odborník na přípravu a vedení vzdělávacích programů v kulturní sféře); pedagog/pedagožka umělecky zaměřených předmětů (vyučující na vysokých a středních školách); koncepční nebo kreativní pracovník v kulturních institucích a soukromých subjektech působících v kreativním průmyslu; (vedoucí) pracovník v oblasti řízení kultury (odborník na kulturní management a administraci v rámci kulturních odborů na různých úrovních veřejné správy); vědecko-výzkumný pracovník v neziskových organizacích nebo státních institucích na národní i mezinárodní úrovni; specialista na odbornou, koncepční, metodickou, analytickou, strategickou a normotvornou práci v kulturní oblasti; interdisciplinární spolupracovník (odborník pracující v týmech, které kombinují umění a design s technologiemi, vědou a sociálními vědami); specialista v oblasti umění a/nebo designu (odborník na tvorbu a vývoj digitálních uměleckých děl a designových projektů); podnikatel/ka (zakladatel/ka start-upů a firem v oblasti umění a designu); autor/ka recenzí, studií a katalogových textů z oblasti umění a/nebo designu (osoba kombinující svou tvorbu s kritickou či teoretickou reflexí současného umění a designu). Absolventi a absolventky jsou rovněž schopni zastávat řídící a rozhodovací funkce v prestižních institucích, jako jsou Národní galerie v Praze, Moravská galerie v Brně, Dům umění města Brna a jiné kulturní instituce v České republice i v zahraničí; působí také jako akademičtí nebo výzkumní pracovníci na vysokých školách a výzkumných pracovištích.

Podmínky splnění

Průběh doktorského studia se řídí Individuálním studijním plánem (ISP) doktoranda/doktorandky. Studium povinných předmětů probíhá po dobu šesti semestrů dle Časového plánu výuky. Sedmý a osmý semestr doktorského studia je vyhrazen kompletaci a dokončení disertační práce. Studující je povinen úspěšně absolvovat zkoušku z anglického jazyka a splnit povinnost zahraniční stáže v délce nejméně jednoho měsíce, nahraditelné účastí v mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí, nebo jinou formou přímé účasti studující/ho na mezinárodní spolupráci. Základním povinným předmětem je Seminář k disertační práci 1–6 během prvních šesti semestrů studia, který je zakončen zápočtem od školitele/školitelky. Dalšími povinnými předměty jsou Metody výzkumu v humanitních a sociálních vědách 1–2, Publikace výzkumu v umění a designu a Společná teoretická výuka 1–4, které jsou rovněž ukončeny zápočtem. Povinný předmět Rozpracovanost disertační práce, který je situován do šestého semestru studia, je ukončen zápočtem. Povinně volitelnými předměty jsou PhD Lab 1 a PhD Lab 2, alespoň jeden z nich musí doktorand/ka splnit během prvních dvou let studia. S ohledem na profil absolventa/absolventky doktorského studijního programu, je povinností doktoranda/doktorandky absolvovat předmět rozvíjející pedagogické kompetence. Splnění studijní části ISP student/ka prokáže absolvováním povinných a povinně volitelných předmětů před konáním státní doktorské zkoušky, jejíž formu a obsah vymezuje Studijní a zkušební řád VUT. Studium je ukončeno obhajobou disertační práce, která musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky vlastního výzkumu a tvůrčí činnosti nebo výsledky přijaté k uveřejnění. Úspěšná veřejná obhajoba disertační práce uzavírá doktorské studium a prokazuje schopnost a připravenost absolventa/absolventky k samostatné výzkumné činnosti. Studující v prezenční formě studia mají povinnost absolvovat pedagogickou praxi v souladu s vnitřními normami univerzity a fakulty.

Vytváření studijních plánů

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují: Řád studijních programů VUT, Standardy studijních programů VUT, Studijní a zkušební řád VUT, příslušná směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na FaVU VUT (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT), Jednací řád Oborové rady FaVU VUT. Studium v doktorských studijních programech se na VUT neuskutečňuje v kreditovém systému. Délka vyučovací hodiny je 50 minut. Klasifikační stupně jsou „prospěl/a“, „neprospěl/a“, u obhajoby disertační práce je výsledek „obhájil/a“, „neobhájil/a“. Individuální studijní plán (ISP) je základním dokumentem individuální odborné výchovy doktoranda/doktorandky. ISP je závazný dokument, podle kterého je obsahově i časově realizováno studium a samostatná umělecko-výzkumná, resp. vědecko-výzkumná činnost, související s řešením disertační práce. ISP schvaluje doktorand/ka, školitel/ka a vedoucí školicího pracoviště. Následně je ISP postoupen k projednání oborové radě fakulty a na její doporučení jej schvaluje děkan/ka fakulty. ISP obsahuje jak povinné předměty, tak předměty (povinně) volitelné, které si doktorand/ka volí se souhlasem školitele/školitelky a s ohledem na zaměření disertační práce. Studium povinných předmětů probíhá po dobu šesti semestrů dle Časového plánu výuky. Sedmý a osmý semestr doktorského studia je vyhrazen kompletaci a dokončení disertační práce. Studující je povinen úspěšně absolvovat zkoušku z anglického jazyka a splnit povinnost zahraniční stáže v délce nejméně jednoho měsíce, nahraditelné účastí v mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí, nebo jinou formou přímé účasti studující/ho na mezinárodní spolupráci. Základním povinným předmětem je Seminář k disertační práci 1–6 během prvních šesti semestrů studia, který je zakončen zápočtem od školitele/školitelky. Dalšími povinnými předměty jsou Metody výzkumu v humanitních a sociálních vědách 1–2, Publikace výzkumu v umění a designu a Společná teoretická výuka 1–4, které jsou rovněž ukončeny zápočtem. Povinný předmět Rozpracovanost disertační práce, který je situován do šestého semestru studia, je ukončen zápočtem. Povinně volitelnými předměty jsou PhD Lab 1 a PhD Lab 2, alespoň jeden z nich musí doktorand/ka splnit během prvních dvou let studia. S ohledem na profil absolventa/absolventky doktorského studijního programu, je povinností doktoranda/doktorandky absolvovat předmět rozvíjející pedagogické kompetence. Splnění studijní části ISP student/ka prokáže absolvováním povinných a povinně volitelných předmětů před konáním státní doktorské zkoušky, jejíž formu a obsah vymezuje Studijní a zkušební řád VUT. Studium je ukončeno obhajobou disertační práce, která musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky vlastního výzkumu a tvůrčí činnosti nebo výsledky přijaté k uveřejnění.

Dostupnost pro zdravotně postižené

VUT poskytuje podporu studujícím se specifickými potřebami, podrobnosti jsou uvedeny ve Směrnici rektora č. 11/2017 (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty/-d141841/uplne-zneni-smernice-c-11-2017-p147551). K podpoře zajištění rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělání má VUT v organizační struktuře začleněno poradenské centrum, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT a jeho posláním je poskytovat poradenství a podpůrné služby uchazečům a uchazečkám a studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami. Specifickými vzdělávacími potřebami se rozumí poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronické somatické onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti a psychické onemocnění. Studujícím jsou poskytovány informace týkající se přístupnosti studijních programů vzhledem ke specifickým potřebám, informace o architektonické přístupnosti jednotlivých fakult a součástí univerzity, o možnostech ubytování na kolejích VUT, o možnostech adaptace přijímacího řízení a adaptaci samotného studia. K dalším službám centra pro studující se specifickými vzdělávacími potřebami pak také patří tlumočnický a přepisovatelský servis, či asistenční služby – průvodcovské, prostorové orientace s cílem umožnit těmto studentům především prokázat své dovednosti a znalosti stejně jako ostatní studenti. Děje se tak prostřednictvím adaptace studia, tedy vhodnou úpravou studijního režimu, což však nelze chápat jako zjednodušení obsahu studia či úlevy studijních povinností. Bezbariérový přístup je v budovách fakulty v současnosti zajištěn mobilním schodolezem.

Návaznost na další typy studijních programů

Doktorský studijní program Výzkum v umění a designu je primárně určen pro absolventy a absolventky magisterských studijních programů v oblasti vzdělávání Umění. V rámci Fakulty výtvarných umění VUT doktorský studijní program navazuje na magisterské studijní programy Volné umění a Design.

Specializace

Zkratka Název (zaměření) Povinných kreditů