studijní program

Řízení a ekonomika podniku

Fakulta: FPZkratka: DSP-ŘEPAk. rok: 2025/2026

Typ studijního programu: doktorský

Kód studijního programu: P0413D050008

Udělovaný titul: Ph.D.

Jazyk výuky: čeština

Akreditace: 28.5.2019 - 28.5.2029

Forma studia

Prezenční studium

Standardní doba studia

4 roky

Garant programu

Oborová rada

Oblasti vzdělávání

Oblast Téma Podíl [%]
Ekonomické obory Bez tematického okruhu 100

Cíle studia

Cílem doktorského studijního programu „Řízení a ekonomika podniku“ je příprava vysoce kvalifikovaných odborníků pro jejich samostatnou vědeckou práci v oblasti řízení a ekonomiky podniku pro jejich budoucí univerzitní i výzkumnou činnost, i uplatnitelnost v mezinárodních organizacích, národních a nadnárodních podnicích

Hlavní důraz je kladen na získání hlubokých a systematických znalostí a porozumění teoriím a zvládnutí moderních metod a postupů aplikovatelných ve vědecké disciplíně ekonomie, dále osvojení si pokročilých metod výzkumné práce v ekonomice, řízení podniku a k rozvoji odborných znalostí z ekonometrie. Studium rovněž umožňuje rozvíjet vysoce odborné znalosti a dovednosti z výběru předmětů volených podle výzkumného zaměření studenta. Samotné těžiště činnosti studentů spočívá v jejich vlastní vědecké práci, v řešení výzkumných úkolů s důrazem na komplexnost a teoretické zdůvodnění daných řešení. Nedílnou součástí činnosti studentů je jejich publikační činnost, stejně tak i jejich interpretace a následná prezentace v různých formách (vystoupení před vědeckou veřejností, na odborných a vědeckých konferencích, zpracování vědeckého článku, zpracování a prezentace výzkumných projektů apod.), ale především zpracování a obhájení disertační práce.

Profil absolventa

Absolvent doktorského studijního programu „Řízení a ekonomika podniku“ si osvojuje hluboce specializované, systematizované znalosti teorií konceptů a metod v oblasti řízení a ekonomiky podniku, které jsou v popředí poznání oboru na mezinárodní úrovni a navazují jimi na odborné znalosti a dovednosti i obecné způsobilosti inženýra, jakož i hluboké a systematické znalosti a porozumění pokročilým matematickým a statistických metodám analýzy kvantitativních a kvalitativních dat, včetně hluboké a systematické znalosti metod a postupů vědecké práce. Absolvent bude mít odborné dovednosti formulovat a vyhodnocovat vědecký výzkum v oblasti řízení a ekonomiky podniku a vyhodnocovat nové poznatky a ideje s přihlédnutím k dlouhodobým společenským důsledkům jejich využívání, srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky v oboru ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti.

Absolvent studia najde uplatnění jako vysoce kvalifikovaný odborník na vědecko-výzkumných pracovištích, jako vedoucí výzkumných a vývojových týmů a může také najít uplatnění ve vědecké a pedagogické práci na vysoké škole. Absolvent je schopni přinášet nové vědecké poznatky, a také srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti, je schopen pokračovat v provádění základního i aplikovaného výzkumu na pokročilé úrovni. Absolvent dále nalezne uplatnění i v mezinárodních organizacích, národních a nadnárodních podnicích, kde bude plánovat rozsáhlé činnosti tvůrčí povahy a získávat a plánovat zdroje pro jejich uskutečnění, a také bude schopen samostatného řešení složitého problému při tvůrčí činností nebo využívání jejích výsledků.

Charakteristika profesí

Absolvent studia najde uplatnění jako vysoce kvalifikovaný odborník na vědecko-výzkumných pracovištích, jako vedoucí výzkumných a vývojových týmů a může také najít uplatnění ve vědecké a pedagogické práci na vysoké škole. Absolvent je schopni přinášet nové vědecké poznatky, a také srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti, je schopen pokračovat v provádění základního i aplikovaného výzkumu na pokročilé úrovni. Absolvent dále nalezne uplatnění i v mezinárodních organizacích, národních a nadnárodních podnicích, kde bude plánovat rozsáhlé činnosti tvůrčí povahy a získávat a plánovat zdroje pro jejich uskutečnění, a také bude schopen samostatného řešení složitého problému při tvůrčí činností nebo využívání jejích výsledků.

Podmínky splnění

Studijní povinnosti studenta doktorského studijního programu „Řízení a ekonomika podniku“ jsou rozvrženy v Individuálním studijním plánu.

Stěžejním povinným odborným předmětem je Metodologie vědecké a výzkumné práce v ekonomice a managementu, který je zabezpečován ve spolupráci s AV ČR. Hlavním cílem předmětu je naučit studenty vědecky pracovat, prohloubit jejich teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti vědecké práce a připravit je na kvalitní zpracování disertační práce.

V prvním ročníku je ještě zahrnut povinný odborný předmět Ekonomie III, jehož cílem je prohloubit a rozvíjet analytické nástroje v části mikroekonomie především v oblasti rozboru nabídkové strany tržního mechanismu se zvláštním důrazem na matematické modely a poskytnout studentům i alternativní přístupy formování poptávky a nabídky. V části makroekonomie bude kladen důraz na teorie exogenního a endogenního ekonomického růstu a teorie hospodářské politiky státu, včetně rozvinutí schopností studentů aplikovat nabyté znalosti v kontextu podnikového řízení.

Ve druhém ročníku je zařazen povinných odborných předmět Academic Writing, který studentům prohloubí komunikační dovednosti při popisu výzkumu a všeobecných akademických žánrů, zároveň studenti získají znalosti ve stylistických dovednostech typických pro psaní akademických textů. V neposlední řadě v tomto předmětu bude poukázáno na rozdíl mezi vědeckým a populárně naučným stylem a budou objasněny účinné přístupy k vědeckým textům, jako je např. objektivita a formální styl.

Dále si ve druhém ročníku student vybírá jeden povinně volitelný odborný předmět, který prohlubuje odborné znalosti a dovednosti nutné pro kvalitní zpracování dizertační práce. Jedná se o předměty:
• Teorie managementu,
• Teorie marketingových koncepcí,
• Teorie a praxe finančního managementu,
• Metody ekonomického řízení podniku,
• Udržitelnost a cirkulární ekonomika,
• Informační management,
• Teorie řízení obchodu.

Povinné odborné předměty a povinně volitelný odborný předmět jsou zakončeny zkouškou.

Součástí povinností v Individuálním studijním plánu je vědecká a výzkumná činnost vycházející ze zaměření disertační práce, a proto již od prvního ročníku jsou vyžadovány vědecké výstupy (Výstupy z vědecké činnosti I-IV), a to:
• V prvním ročníku je povinný vědecký výsledek publikační činnosti studenta, a to minimálně jeden publikační výstup (jedná se buď o příspěvek v tuzemském/zahraničním recenzovaném sborníku nebo článek v recenzovaném časopisu) odpovídající tématu dizertační práce se strukturou vědecké práce s podílem autora 80 %. Splnění podmínky je potvrzeno udělením zápočtu, který udělí školitel.
• Ve druhém ročníku je vyžadován minimálně jeden publikační výstup (článek v časopisu typu Jimp, JSC nebo příspěvek ve sborníku typu D) odpovídající tématu dizertační práce se strukturou vědecké práce s podílem autora 80%. Splnění podmínky je potvrzeno udělením zápočtu, který udělí školitel.
• Ve třetím ročníku je vyžadován minimálně jeden publikační výstup (článek v časopisu v časopisu typu Jimp, JSC ) odpovídající tématu disertační práce se strukturou vědecké práce s podílem autora 80 %. Splnění podmínky je potvrzeno udělením zápočtu, který udělí školitel.
• Ve čtvrtém ročníku je také zahrnuta publikační činnost doktoranda, a to minimálně jeden publikační výstup (článek v časopisu v časopisu typu Jimp, JSC) odpovídající tématu dizertační práce se strukturou vědecké práce s podílem autora 100 %, nebo více výstupů s celkovým součtem autorských podílů v hodnotě 100 %. Splnění podmínky je potvrzeno udělením zápočtu, který udělí školitel.

Takto nadefinované a vyžadované vědecké výstupy silně podporují i prvek internacionalizace, neboť splnění publikačních výstupů (zejména ve třetím a čtvrtém ročníku) je podmíněno publikováním v anglicky psaných vědeckých časopisech.

Vzhledem k důrazu doktorského studia na oblast výzkumu, jehož výsledky se promítnou do disertační práce, je součástí studijních povinností „Prezentace výzkumného záměru disertační práce“, která má napomoci posoudit vytýčení cíle disertační práce, postup prací na zvoleném tématu, očekávaný vědecký přínos disertační práce a metodologii výzkumu. Úspěšná prezentace výzkumného záměru disertační práce je potvrzena zápočtem, který udělí školitel.

Z důvodu zvýšení kvality disertačních prací je povinností doktoranda podstoupit „Malou obhajobu disertační práce“, jenž probíhá na školícím pracovišti. Tato obhajoba má napomoci posoudit vědecký přínos dizertační práce, metodologii výzkumu a splnění hlavního a dílčích cílů disertační práce. Úspěšná „Malá obhajoba disertační práce“ je potvrzena zápočtem, který udělí školitel.

Nedílnou součástí individuálního studijního plánu je povinnost absolvovat zahraniční stáž (ve druhém či třetím ročníku) na zahraniční univerzitě či výzkumném pracovišti odborně zaměřeném či souvisejícím s tématem disertační práce. Stáž má přispět k rozvoji odborných znalostí a dovedností studenta v dané problematice, a má napomoci navázání mezinárodních kontaktů a rozvoji zkušeností studenta, a poskytnout mu možnost hlouběji/těsněji zapojit se do odborné vědecké komunity věnující se danému tématu dizertační práce studenta. Délka stáže je jeden semestr. Absolvovaná zahraniční stáž je potvrzena zápočtem, který udělí školitel.

U studentů kombinovaného studia je možná zahraniční stáž formou praxe v podniku či instituci, kde bude student řešit problematiku související s tématem disertační práce studenta. Nedílnou součástí zahraniční stáže je i prokázaní jazykové vybavenosti studentů. Absolvovaná zahraniční stáž je potvrzena zápočtem, který udělí školitel.

V neposlední řadě je součástí povinností Individuálního studijního plánu studenta v prezenční formě studia pedagogická praxe, která slouží především k rozvinutí prezentačních dovedností. Tato praxe zpravidla probíhá po dobu prvních čtyř semestrů v rozsahu průměrně 4 hodiny týdně. Pro studenta v kombinované formě studia není plánována pedagogická praxe, tato je nahrazena publikační činností studenta minimálně jeden publikační výstup (článek v časopisu typu Jimp, JSC nebo příspěvek ve sborníku typu D) odpovídající tématu dizertační práce se strukturou vědecké práce s podílem autora 100 %, nebo více výstupů s celkovým součtem autorských podílů v hodnotě 100 %. Splnění podmínky je potvrzeno udělením zápočtu, který udělí školitel.

V případě kombinované formy studia není student povinen pravidelně docházet na školící pracoviště, účastní se však organizované výuky, konzultačních a jiných akcí souvisejících s plněním Individuálního studijního plánu podle pokynů školitele.

Vytváření studijních plánů

Studium v doktorském studijním programu „Řízení a ekonomika podniku“ bude probíhat na základě Individuálního studijního plánu, který sestavuje školitel, ve spolupráci se studentem. Individuální studijní plán je rozvržen ve čtyřech akademických rocích a umožňuje získat odborné znalosti a dovednosti nezbytné pro vědeckou činnost. Navržený Individuální studijní plán je projednáván a schválen na Oborové radě doktorského studijního programu. Důraz v koncepci doktorského studia je především kladen na:
• studijní plán / studium;
• samostatnou vědeckou a výzkumnou práci vycházející ze zaměření disertační práce;
• oblast internacionalizace podpořenou zahraniční stáží;
• pedagogickou praxi;

Základní součástí Individuálního studijního plánu je rozvržení studia a absolvování povinných teoretických povinných předmětů a povinně volitelných předmětů. V prvním ročníku jsou zahrnuty dva povinné odborné předměty:
• Metodologie vědecké a výzkumné práce v ekonomice a managementu (prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA)
• Ekonomie III (doc. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, Ph.D. garant a vyučující 60%, doc. Ing. Zinecker Marek, Ph.D., vyučující 40%,)

Ve druhém ročníku je jeden povinný odborný předmět, který je vyučován v anglickém jazyce:
• Academic Writing (doc. PhDr. Milena Krhutova, Ph.D.)

A dále si ve druhém ročníku student vybírá jeden povinně volitelný odborný předmět, který prohlubuje odborné znalosti a dovednosti nutné pro kvalitní zpracování dizertační práce. Jedná se o předměty:
• Teorie managementu (doc. RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA);
• Udržitelnost a cirkulární ekonomika (prof. Ing. Alena Kocmanová, Ph.D.);
• Informační management (doc. Ing. Miloš Koch, CSc.);
• Teorie marketingových koncepcí (doc. Ing. Vladimír Chalupský, CSc., MBA, garant a vyučující 50%, doc. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D. vyučující 50%);
• Teorie řízení obchodu (doc. PhDr. Iveta Šimberová, Ph.D.);
• Teorie a praxe finančního managementu (prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.);
• Metody ekonomického řízení podniku (doc. Ing. Tomáš Meluzín, Ph.D.);

Povinné odborné předměty a povinně volitelný odborný předmět jsou zakončeny zkouškou.

Součástí individuálního studijního plánu je vědecká a výzkumná činnost vycházející ze zaměření disertační práce, a proto již od prvního ročníku jsou vyžadovány vědecké výstupy.

Vzhledem k důrazu doktorského studia na oblast výzkumu, jehož výsledky se promítnou do disertační práce, je součástí studijních povinností „Prezentace výzkumného záměru disertační práce“, která má napomoci posoudit vytýčení cíle disertační práce, postup prací na zvoleném tématu, očekávaný vědecký přínos disertační práce a metodologii výzkumu.

Z důvodu zvýšení kvality disertačních prací je povinností doktoranda podstoupit „Malou obhajobu disertační práce“, jenž probíhá na školícím pracovišti. Tato obhajoba má napomoci posoudit vědecký přínos disertační práce, metodologii výzkumu a splnění hlavního a dílčích cílů disertační práce.

Nedílnou součástí individuálního studijního plánu je povinnost absolvovat „zahraniční stáž“ (ve druhém či třetím ročníku) na zahraniční univerzitě či výzkumném pracovišti odborně zaměřeném či souvisejícím s tématem disertační práce. Stáž má přispět k rozvoji odborných znalostí a dovedností studenta v dané problematice, a má napomoci navázání mezinárodních kontaktů a rozvoji zkušeností studenta, a poskytnout mu možnost hlouběji/těsněji zapojit se do odborné vědecké komunity věnující se danému tématu dizertační práce studenta. Délka stáže je jeden semestr.

U studentů kombinovaného studia je možná zahraniční stáž formou praxe v podniku či instituci, kde bude student řešit problematiku související s tématem dizertační práce studenta. Nedílnou součástí zahraniční stáže je i prokázaní jazykové vybavenosti studentů. Absolvovaná zahraniční stáž je potvrzena zápočtem, který udělí školitel.

V neposlední řadě je součástí Individuálního studijního plánu studenta v prezenční formě studia pedagogická praxe, která slouží především k rozvinutí prezentačních dovedností. Tato praxe zpravidla probíhá po dobu prvních čtyř semestrů v rozsahu průměrně 4 hodiny týdně. Pro studenta v kombinované formě studia není plánována pedagogická praxe, tato je nahrazena publikační činností studenta.

Součástí Individuálního studijního plánu jsou i další, neméně významné aktivity, které napomáhají k profilaci studenta v oblasti vědecké práce. Jedná se zejména o podávání grantů (např. Juniorské projekty v rámci Specifického výzkumu), účast na tuzemských a zahraničních konferencích.

Struktura a obsahová náplň Individuálního studijního plánu doktoranda je součástí informačního systému Apollo na VUT v Brně.

Návaznost na další typy studijních programů

Doktorský studijní program Řízení a ekonomika podniku je určen pro absolventy magisterských akademických studijních programů z oblasti vzdělávání „Ekonomické obory“.

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Aktuální geopolitické změny a jejich vliv na výkonnost exportně orientovaných podniků

    Aktuální geopolitické změny ve formě válečných konfliktů, mezinárodního terorismu a rostoucího napětí v mezinárodní politice představují bezprostřední ohrožení stávajícího modelu evropských exportně orientovaných podniků. Disertační práce se zaměří na výzkum forem geopolitických rizik a jejich dopadů na podnikovou sféru. Jaká má být budoucí strategie podniků a jaké jsou jejich požadavky na formování hospodářské politiky státu a regionů v nově formovaném globálním ekosystému?

    Školitel: Zinecker Marek, prof. Ing., Ph.D.

  2. Aplikace dynamického modelování v analýze podnikových procesů

    Vhodně zvolené postupy analýzy dynamických podnikových procesů umožňují manažerům optimalizovat klíčové řídící procesy a zvyšovat celkovou ekonomickou efektivitu podniku. Výzkum se zaměří na aplikaci moderních kvantitativních metod při řešení vybraných dynamických modelů z oblasti podnikové praxe, s cílem podpořit strategické rozhodování managementu a zvýšit konkurenceschopnost podniku prostřednictvím efektivního využití informačních a komunikačních technologií."

    Školitel: Novotná Veronika, doc. Mgr., Ph.D.

  3. Corporate Governance – stanovení nejvýznamněji působících činitelů spojených s výkonem správy a řízení organizace

    Řešená problematika má za cíl popsat fungování Corporate Governance (CG) ve vybraných organizacích. Na základě provedeného výzkumu prostřednictvím kvantitativních/kvalitativních metod budou stanoveny relevantní činitelé (kompetence, kvalifikace, role, způsoby rozhodování atd.) ovlivňující efektivní a účinnou CG v organizacích. (S ohledem na rozsah a hloubku výzkumu se předpokládá pouze interní forma studia).

    Školitel: Pirožek Petr, doc. Ing., Ph.D.

  4. Digital Workplace: Work Life balance v prostředí digitálního pracoviště.

    Digitální pracoviště je v současnosti velmi silně vnímáno jako důležitá organizační součást pro zvyšování produktivity pracovníků. S kladením stále větších nároků na užívání technologií s sebou přináší technostres, přetížení informacemi a konflikty mezi pracovním a soukromým životem. Hlavním cílem je vyvinout model slaďování pracovního a soukromého života pro digitální pracoviště. Navržené nástroje umožní agilitu, nepřetěžování, snížení stresu, přehlcení a vyhoření.

    Školitel: Konečná Zdeňka, doc. Ing., Ph.D.

  5. Faktory finančních omezení a jejich vliv na riziko defaultu MSP

    Malé a střední podniky (MSP) jsou ve svých možností financování značně limitovány, což limituje jejich investiční aktivitu, růst a rovněž i riziko defaultu. Spojení témat finančních omezení a rizika defaultu je poměrně málo prozkoumané a představuje významnou vědeckou mezeru.

    Školitel: Karas Michal, doc. Ing., Ph.D.

  6. Finanční transakce a jejich zdaňování

    Projekt OECD proti BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) etabloval standardy, které zásadním způsobem dopadly i na oblast finančních transakcí. Cílem práce bude zhodnotit existující stav spolu se systematizací existujících pravidel a následně vytvořit metodický návod pro tax management v dané oblasti.

    Školitel: Brychta Karel, doc. Ing. Mgr., Ph.D.

  7. IPO jako nástroj rozvoje kapitálového trhu

    V rámci výzkumu budou formulována opatření na podporu trhu s IPO v podmínkách českého kapitálového trhu a navrženo řešení, jak zvýšit zájem podniků o ekvitní financování.

    Školitel: Meluzín Tomáš, prof. Ing., Ph.D.

  8. Nehmotný majetek a jeho zdaňování

    Projekt OECD proti BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) etabloval standardy, které zásadním způsobem dopadly i na oblast nehmotného majetku, jehož význam kontinuálně roste. Cílem práce bude zhodnotit existující stav spolu se systematizací existujících pravidel a následně vytvořit metodický návod pro tax management v dané oblasti.

    Školitel: Brychta Karel, doc. Ing. Mgr., Ph.D.

  9. Netržní možnosti ocenění dluhových nástrojů reálnou hodnotou

    Při absenci tržních dat je možné ocenění reálnou hodnotou přes výnosový přístup. Mezerou zůstává možnost zohlednění rizika selhání v rámci peněžních toků či diskontní míře, zejména při opčním přístupu.

    Školitel: Karas Michal, doc. Ing., Ph.D.

  10. Podnikatelský ecosystém – modelové řešení na vybraném odvětví

    Výzkum bude zaměřen na stanovení nejvýznamnějších prvků/ součástí podnikatelského prostředí vybraného odvětví a jejich ověření na vybraném vzorku organizací. Za použití vybraných metod bude stanoven vliv působících prvků/součástí ovlivňující prosperitu organizací ve vybraném odvětví a jejich modelové řešení. (S ohledem na rozsah a hloubku výzkumu se předpokládá pouze interní forma studia).

    Školitel: Pirožek Petr, doc. Ing., Ph.D.

  11. Přínosy pokročilých služeb poskytovaných podniky

    Současní výrobci poskytují ke svým výrobkům také pokročilé, např. smart služby. Tyto služby přinášejí mnoho výhod jak výrobním společnostem, tak i jejich zákazníkům. Cílem tohoto tématu je prozkoumat, které přínosy pokročilých služeb jsou pro výrobní podniky významné.

    Školitel: Kaňovská Lucie, doc. Ing., Ph.D.

  12. Rodinné podnikání - výzvy současného podnikatelského prostředí

    Disertační práce se zaměřuje na strategie, které volí rodinné podniky při zvládání krizí, krizového řízení a konfliktních situací. Uvedené strategie budou zkoumány z pohledu výkonnosti na vybraném vzorku rodinných podniků.

    Školitel: Marciánová Pavla, doc. Ing., Ph.D.

  13. Rozvoj přístupů validace podnikatelských nápadů a inovací

    Principy validace podnikatelských nápadů se uplatňují u nových projektů i existujících firem. Dynamika vývoje prostředí vyžaduje, aby byl potenciál jejich rozvoje zhodnocen co nejefektivněji. Klasické přístupy tržního výzkumu selhávají, a proto je z pohledu teorie i praxe třeba hledat přístupy nové.

    Školitel: Zich Robert, doc. Ing., Ph.D.

  14. Rozvoj značky u podniků charakteru startup a spin-off

    Rozvoj značky nově vznikajících podniků má mnohá specifika. Podniky v této fázi nemají jasně definovaný podnikatelský model a je třeba vycházet z jejich specifických potřeb. Pro rozvoj teorie a praxe brand managementu je třeba definovat přístupy, reflektující podstatu startup a spin off podniků.

    Školitel: Zich Robert, doc. Ing., Ph.D.

  15. Specifika ekonomického řízení rodinných podniků

    Výzkum je zaměřen na identifikaci specifik a návrh modelu pro ekonomické řízení rodinných podniků.

    Školitel: Meluzín Tomáš, prof. Ing., Ph.D.

  16. Strategické řízení rozvoje se zaměřením na rozdíly mezi start up firmami a tradičními novými podniky

    Strategické řízení nově vznikajících podniků se opírá o standardní přístupy, neodrážející specifika pozice nově vznikajícího subjektu. Existují významné rozdíly v dynamice rozvoje „tradičních“ podniků a start upů, které přístup ke strategickému managementu nepostihuje. Rozvoj teorie i praxe vyžaduje nové přístupy.

    Školitel: Zich Robert, doc. Ing., Ph.D.

  17. Synergie průmyslu 5.0 a oběhového hospodářství

    Rámec pro udržitelnou transformaci podniků. V souvislosti s měnícími se průmyslovými paradigmaty dochází ke sbližování principů Průmyslu 5.0 a oběhového hospodářství, které se stává klíčovou strategií pro udržitelnou transformaci podniků. Cílem výzkumného projektu je prozkoumat propojení mezi postupy Průmyslu 5.0 a oběhového hospodářství, přičemž je zdůrazněna potřeba propojit digitální inovace s ochranou a péčí o životní prostředí a lidský kapitál. Objasněním faktorů a dynamiky, které toto spojení utvářejí, se výzkum snaží poskytnout komplexní rámec, který pomůže organizacím najít správný směr ve složitém moderním průmyslovém prostředí a zároveň podpořit odolnost vůči životnímu prostředí a efektivní využívání zdrojů.

    Školitel: Pavláková Dočekalová Marie, doc. Ing., Ph.D.

  18. Vliv moderních technologií na mezilidskou komunikaci v prostředí digitálního pracoviště.

    S rychlým vývojem moderních technologií se diametrálně mění také pracovní prostředí. Dynamický vývoj moderních informačních a komunikačních technologií, umocněný zejména nástupem umělé inteligence (AI) výrazně zásadně ovlivňuje a mění komunikaci uvnitř organizací. Hlavním cílem disertační práce bude na základě analýzy využívání digitálních nástrojů pro komunikaci na pracovišti navrhnout metodiku umožňující účinný způsob využívání moderních technologií v organizacích pro jejich interní komunikační procesy.

    Školitel: Konečná Zdeňka, doc. Ing., Ph.D.

  19. Využití digitálních nástrojů pro podporu marketingových strategií v podnicích

    Výzkum zaměřený na skladbu a míru využívání digitálních nástrojů pro podporu tvorby a uskutečňování marketingových strategií v podnicích.

    Školitel: Chlebovský Vít, doc. Ing., Ph.D.

  20. Využití umělé inteligence při inovacích servitizace

    Umělá inteligence (AI) je transformačním nástrojem pro výrobce, kteří chtějí svůj obchodní model posunout směrem k servitizaci a zaměřit se spíše na služby založené na výsledcích než pouze na produktech. Aby mohli výrobci vytvářet škálovatelné a ziskové služby, musí využívat rozsáhlé možnosti, které AI poskytuje. Cílem tématu je zmapovat možnosti využití AI v inovacích služeb poskytovaných výrobními společnostmi.

    Školitel: Kaňovská Lucie, doc. Ing., Ph.D.

  21. Výzkum aktuálních trendů v oblasti angel investování

    Aktuální trendy v oblasti výzkumu angel investování zahrnují mj. rozvoj oborově orientovaných sítí, využívání AI pro podporu rozhodování nebo důraz na udržitelnost (impaktované investování). Disertační práce bude zaměřena na výzkum vybraného fenoménu v rámci českého, resp. širšího evropského ekosystému.

    Školitel: Zinecker Marek, prof. Ing., Ph.D.

  22. Výzkum relevantních faktorů působících v programu expatriace manažerů v nadnárodních společnostech

    Předmětem výzkumu je provedení šetření ve vybraných pobočkách nadnárodních společností působících v tuzemsku, případně v zahraničí dislokovaných pobočkách tuzemských nadnárodních společností. Na základě použití kvantitativních/kvalitativních metod budou stanoveny relevantní faktory spojené s úspěšností expatriace v mezinárodním managementu, zdůvodnění jejich využití a stanovení přínosů expatriace pro nadnárodní společnosti. (S ohledem na rozsah a hloubku výzkumu se předpokládá pouze interní forma studia).

    Školitel: Pirožek Petr, doc. Ing., Ph.D.

  23. Význam servitizace a smart (digitální) servitizace podniků z hlediska udržitelného rozvoje

    Důvody, které vedly podniky ke strategii servitizace, byly v poslední době doplněny celospolečenským globálním trendem snahy o udržitelný rozvoj. Cílem tématu je zmapovat význam servitizace a smart servitizace podniků z hlediska udržitelného rozvoje.

    Školitel: Kaňovská Lucie, doc. Ing., Ph.D.

Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
ekotDEkonomie 3cs0PovinnýdrzkP - 20 / P - 20ano
ekotDEkonomie 3cs0PovinnýdrzkP - 20 / P - 20ano
mvveDMetodologie vědecké a výzkumné práce v ekonomice a managementucs0PovinnýdrzkP - 40 / P - 40ano
mvveDMetodologie vědecké a výzkumné práce v ekonomice a managementucs0PovinnýdrzkP - 40 / P - 40ano
vtc1DVýstupy z tvůrčí činnosti 1cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
vtc1DVýstupy z tvůrčí činnosti 1cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
2. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
awDAcademic Writingen0PovinnýdrzkP - 20 / P - 20ano
awDAcademic Writingen0PovinnýdrzkP - 20 / P - 20ano
ppDPedagogická praxe cs0PovinnýP - 10 / P - 10ano
ppDPedagogická praxe cs0PovinnýP - 10 / P - 10ano
pvzDPrezentace výzkumného záměru disertační prácecs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
pvzDPrezentace výzkumného záměru disertační prácecs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
vtc2DVýstupy z tvůrčí činnosti 2cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
vtc2DVýstupy z tvůrčí činnosti 2cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
zsDZahraniční stáž - studijní pobytcs0PovinnýP - 10 / P - 10 / P - 10 / P - 10ano
zsDZahraniční stáž - studijní pobytcs0PovinnýP - 10 / P - 10 / P - 10 / P - 10ano
imDInformační managementcs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
imDInformační managementcs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
meDMetody ekonomického řízení podnikucs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
meDMetody ekonomického řízení podnikucs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
tpfmDTeorie a praxe finančního managementucs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
tpfmDTeorie a praxe finančního managementucs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
tmDTeorie managementucs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
tmDTeorie managementucs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
tmkDTeorie marketingových koncepcícs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
tmkDTeorie marketingových koncepcícs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
troDTeorie řízení obchoducs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
troDTeorie řízení obchoducs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
uceDUdržitelnost a cirkulární ekonomikacs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
uceDUdržitelnost a cirkulární ekonomikacs0Povinně volitelnýdrzkK - 10 / K - 10PVano
3. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
vtc3DVýstupy z tvůrčí činnosti 3cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
vtc3DVýstupy z tvůrčí činnosti 3cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
zsDZahraniční stáž - studijní pobytcs0PovinnýP - 10 / P - 10 / P - 10 / P - 10ano
zsDZahraniční stáž - studijní pobytcs0PovinnýP - 10 / P - 10 / P - 10 / P - 10ano
4. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
modpDMalá obhajoba disertační prácecs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
modpDMalá obhajoba disertační prácecs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
vtc4DVýstupy z tvůrčí činnosti 4cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
vtc4DVýstupy z tvůrčí činnosti 4cs0PovinnýS - 10 / S - 10ano
Všechny skupiny volitelných předmětů
Sk. Počet předm. Předměty
PV 1 imD, meD, tpfmD, tmD, tmkD, troD, uceD
PV 1 imD, meD, tpfmD, tmD, tmkD, troD, uceD