Detail projektu

Experimentální výzkum aerodynamických charakteristik na létajících laboratořích

Období řešení: 1.1.1999 — 31.12.2003

Zdroje financování

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR - Institucionální prostředky SR ČR (např. VZ, VC)

Jiné veřejné zdroje než podle zák. č. 130/2002 Sb. - Ostatní veřejné zdroje financování nepatřící do institucionálních zdrojů ČR

O projektu

Návrh, vybudování a vybavení universálních létajících laboratoří. Vývoj a ověřování nových metodik měření aerodynamických charakteristik, letových výkonů a letových vlastností letadel v reálných podmínkách. Experimentální výzkum aerodynamických charakteristik nových profilů křídel, vliv provozních podmínek. Výzkum v oblasti mechaniky letu,aktivní zlepšování letových výkonů a letových vlastností. Identifikační metody a inversní úlohy využitelné pro návrh letounu s ohledem na jeho stabilitu a řiditelnost. Rozvoj a využívání simulační techniky a letových simulátorů ve výzkumu mechaniky letu a zvyšování bezpečnosti letového provozu. Letová pevnostní měření v ustálených a neustálených režimech letu, spektra zatížení letounu.

Popis anglicky
The design, construction and equipment of the Universal Flying Laboratories. The development and certifying the new methods of measuring the aerodynamic characteristics, flight performance and flight properties in the real conditions. The experimental research of the aerodynamic characteristics of the new wing airfoils and the operational condition influence. The research of the flight mechanics, an active improvement of the flight performance and flight properties. The identification methods and inverse tasks available for the aircraft design regarding its stability and controllability.The development and usage of the simulation technique and flight simulators for the flight mechanics research and the flight safety increase. The strength measurements in the steady and non-steady flight regimes, aircraft load spectra.

Označení

MSM 262100005

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Daněk Vladimír, doc. Ing., CSc. - hlavní řešitel

Útvary

Fakulta strojního inženýrství
- odpovědné pracoviště (1.1.1989 - nezadáno)
Fakulta strojního inženýrství
- příjemce (1.1.1999 - 31.12.2003)

Výsledky

FRIEDL, J. Airfoil Optimization Using Direct Method for Computing Aerodynamic Characteristics. 3rd International Conference on Advanced Engineering Design 2003. Prague: 2003. ISBN: 80-86059-35-9.
Detail

FRIEDL, J. Airfoil Optimization Using Genetic Algorithm. Mendel 2003. Brno: 2003. s. 1 ( s.)ISBN: 80-214-2411-7.
Detail

Design of the Flying Airfoil Testbed. 1999.
Detail

CHUDÝ, P. Průlet diskrétním poryvem. Brno: 2004.
Detail

CHUDÝ, P. Průlet spojitou turbulencí. Brno: 2004.
Detail

CHUDÝ, P. Aeroelastický Model. Brno: 2004.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; FRIEDL, J. Aerodynamická měření Kablo-modelu na pozemním stendu. Brno: 2004.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; FRIEDL, J. Pevnostní zkouška Kablo modelu. Brno: 2004.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R. Polohová oprava pitot-statického systému motorového kluzáku L-13 SE Vivat, OK-8130, metodou létání na bázi. Polohová oprava pitot-statického systému motorového kluzáku L-13 SE Vivat, OK-8130, metodou létání na bázi. 1. Letecký ústav, FSI VUT v Brně: 2003.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. Předběžný návrh metodiky letových měření stranových derivací na letounu KP-2U Sova. BRNO: 1999. s. 1-50.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. Konstrukční návrh nosné konstrukce kablo-modelu pro létající laboratoř L-13 SE. neuvedeno. Neuvedeno: 2000.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R. Létající laboratoř L-13 SE s kablo-modelem profilu MS-0313. Létající laboratoř L-13 SE s kablo-modelem profilu MS-0313. 1. Letecký ústav, FSI, VUT v Brně: Letecký ústav, FSI, VUT v Brně, 2002. s. 1 ( s.)
Detail

KOUŘIL, M. Programový blok pro výpočet dynamické stability letounu. LU 5/2001/CLKV. Letecký ústav, FSI, VUT v Brně: CLKV, Letecký ústav, 2001.
Detail

KOUŘIL, M. The Dynamic Stability Analysis of the Next Generation Airplane for Pilot Training. AVIATION, 2003, vol. 2003, no. 3, p. 37 ( p.)ISSN: 1648-7788.
Detail

DANĚK, V. Very light airplane longitudinal dynamic stability analysis. Aircraft Engineering and Aerospace Technology: An International Journal, 2002, vol. 2002, no. 5, p. 425 ( p.)ISSN: 0002-2667.
Detail

DANĚK, V. Použití zjednodušeného výpočtového modelu pro parametrickou analýzu dynamické stability letounu. Letecký zpravodaj, 2001, roč. 2001, č. 2, s. 8 ( s.)ISSN: 1211-877X.
Detail

DANĚK, V. Computational Analysis of Longitudinal Dynamic Stability for Very Light Airplane. RESEARCH BULLETIN, 2000, vol. 2000, no. 10, p. 83 ( p.)ISSN: 1425-2104.
Detail

DANĚK, V. Bezpečnost provádění zatáček na letounu s vysazenou pohonnou jednotkou. In Znižovanie nehodovosti v civilnom letectve - 2004. Žilina: Žilinská univerzita v Žilině, 2004. s. 79 ( s.)ISBN: 80-8070-246-2.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. Měření stoupacích rychlostí lehkého letounu. In FSI Junior konference 2004. Brno: FSI, VUT Brno, 2005. s. 1 ( s.)
Detail

FRIEDL, J. Wing optimisation using direct method for computing aerodynamic characteristics. In Advanced Engineering Design 2004. Glasgow, Scotland, UK: 2004. p. 1 ( p.)ISBN: 80-86059-41-3.
Detail