Detail projektu

Experimentální výzkum aerodynamických charakteristik na létajících laboratořích

Období řešení: 01.01.1999 — 31.12.2003

Zdroje financování

Jiné veřejné zdroje než podle zák. č. 130/2002 Sb. - Ostatní veřejné zdroje financování nepatřící do institucionálních zdrojů ČR
- částečně financující (2000-01-01 - 2003-12-31)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR - Institucionální prostředky SR ČR (např. VZ, VC)

- částečně financující (1999-01-01 - 2003-12-31)

O projektu

Návrh, vybudování a vybavení universálních létajících laboratoří. Vývoj a ověřování nových metodik měření aerodynamických charakteristik, letových výkonů a letových vlastností letadel v reálných podmínkách. Experimentální výzkum aerodynamických charakteristik nových profilů křídel, vliv provozních podmínek. Výzkum v oblasti mechaniky letu,aktivní zlepšování letových výkonů a letových vlastností. Identifikační metody a inversní úlohy využitelné pro návrh letounu s ohledem na jeho stabilitu a řiditelnost. Rozvoj a využívání simulační techniky a letových simulátorů ve výzkumu mechaniky letu a zvyšování bezpečnosti letového provozu. Letová pevnostní měření v ustálených a neustálených režimech letu, spektra zatížení letounu.

Popis anglicky
The design, construction and equipment of the Universal Flying Laboratories. The development and certifying the new methods of measuring the aerodynamic characteristics, flight performance and flight properties in the real conditions. The experimental research of the aerodynamic characteristics of the new wing airfoils and the operational condition influence. The research of the flight mechanics, an active improvement of the flight performance and flight properties. The identification methods and inverse tasks available for the aircraft design regarding its stability and controllability.The development and usage of the simulation technique and flight simulators for the flight mechanics research and the flight safety increase. The strength measurements in the steady and non-steady flight regimes, aircraft load spectra.

Označení

MSM 262100005

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Daněk Vladimír, doc. Ing., CSc. - hlavní řešitel

Útvary

Fakulta strojního inženýrství
- příjemce (01.01.1999 - 31.12.2003)

Výsledky

FIFKA, P. The Effect of Ice-Accretion on the Lateral Controllability. In 22nd International Congress of Aeronautical SciencesICAS 2000. Harrogate, UK: Optimage Ltd., 2000. p. 2112,1 ( p.)ISBN: 0-9533991-2-5.
Detail

FRIEDL, J. Airfoil Optimization Using Direct Method for Computing Aerodynamic Characteristics. 3rd International Conference on Advanced Engineering Design 2003. Prague: 2003. ISBN: 80-86059-35-9.
Detail

FRIEDL, J. Aerodynamic Design of Tailless Aeroplane. In Acta Polytechnica. Acta Polytechnica. Glasgow: 2001. p. 79 ( p.)ISSN: 1210-2709.
Detail

DANĚK, V. Výpočet a porovnání vybraných ukazatelů řiditelnosti kluzáku L-13 a L-13AC. In Zborník konferencie New Trends of Development in Aviation. Košice: Vojenská letecká akadémia v Košiciach, 2002. s. 20 ( s.)ISBN: 80-7100-970-7.
Detail

DANĚK, V. Početní a experimentální stanovení charakteristik podélné ovladatelnosti letadla. In Sborník příspěvků konference Inženýrská mechanika 2002. Brno: VUT v Brně, 2002. s. 31 ( s.)ISBN: 80-214-2109-6.
Detail

KOUŘIL, M. Komparační hodnocení dynamické stability letounu nové generace. In Nové trendy v rozvoji letectvaSekcia II.- Letecké strojárstvo a environmentalistika. Košice: Vojenská letecká akadémia gen. M.R.Štefánika Košice, 2002. s. 96 ( s.)
Detail

FRIEDL, J. Možnosti optimalizace profilu křídel přímou metodou výpočtu aerodynamických charakteristik z geometrie profilu. In FSI Junior konference Brno 2002. Brno 2002: FSI VUT v Brně, 2003. s. 54 ( s.)ISBN: 80-214-2290-4.
Detail

DANĚK, V. Vliv křížových vazeb na dynamickou stabilitu letounu. In Inženýrská mechanika 2003. Praha: UTAM AV ČR Praha, 2003. s. 56-57. ISBN: 80-86246-18-3.
Detail

DANĚK, V. Letadlová technika pro výcvik pilotů dle JAR-FCL 1. In Education and Training in Aviation Industry. Žilina: Žilinská universita, 2003. s. 46 ( s.)ISBN: 80-8070-102-4.
Detail

DANĚK, V. xxx. In Vedecko-technický rozvoj letectva a protivzdušnej obrany. Košice: Vojenský letecký technický a skúšobný ústav Košice, 1999. s. 375 ( s.)ISBN: 80-7100-970-9.
Detail

DANĚK, V. Research of Aerodynamic Characteristic on Flying Laboratory. In Book of Abstracts 6-th International Scientific Conference Mechanical Engineering 2002. Bratislava: Slovak University of Technology in Bratislava, 2002. p. 23 ( p.)ISBN: 80-227-1783-5.
Detail

DANĚK, V.; KOUŘIL, M.; ŠOŠOVIČKA, R. Design of the Flying Airfoil Testbed. In Vedecko-technický rozvoj letectva a protivzdušnej obrany. Košice: Vojenský letecký technický skúšobný ústav Košice, 1999. p. 375 ( p.)ISBN: 80-7100-970-9.
Detail

KOUŘIL, M. Stranová a podélná dynamická stabilita letounu KP-3V. In 2000.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. Kalibrace pitot-statického systému letounu různými metodami. In FSI Junior konference 2002. Brno: Vysoké učení technické v Brně Fakulta strojního inženýrství, 2002. s. 232 ( s.)ISBN: 80-214-2290-4.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. The Usage of GPS at Flight Performance Measurements. In Book of Abstracts. Plzeň: ZČU v Plzni, 2004. p. 127 ( p.)ISBN: 80-7043-330-2.
Detail

KOUŘIL, M.; ŠOŠOVIČKA, R.; DANĚK, V.; JEBÁČEK, I. The Dynamic Measurement Unit Application for The Measurement of Light Aircraft Flight Characteristics. In Transport means-2003. Kaunas, Litva: Kaunas University of Technology, 2003. p. 69 ( p.)ISBN: 9955-09-511-3.
Detail

KOUŘIL, M., ŠOŠOVIČKA, R. OPTICKÉ GYRO V APLIKACI PRO MĚŘENÍ DYNAMICKÉ STABILITY LETOUNU. In PhD 2003. Plzeň: Západočeská Univerzita v Plzni, 2003. s. 37 ( s.)ISBN: 80-7043-246-2.
Detail

CHUDÝ, P. COMPUTATIONAL DYNAMICS OF A LIGHT AIRPLANE. In Aviation 2004. Vilnius, Lithuania: Vilnius "Technika", 2004. p. 8 ( p.)ISBN: 9986-05-795-7.
Detail

CHUDÝ, P. Estimation of an elastic airplane’s lateral controllability. In ICRAT 2004. Zilina, Slovakia: Žilinská Univerzita/EDIS - vydavateľstvo ŽU, 2004. p. 393 ( p.)ISBN: 80-8070-196-2.
Detail

CHUDÝ, P. Dynamics of an Elastic Airplane. In 6th international seminar on recent research and design progress in aeronautical engineering and its influence on education. Book of Abstracts. Riga, Latvia: 2004. p. 17 ( p.)ISBN: 9984-690-25-3.
Detail

CHUDÝ, P. Aeroelastic Response of a Light Aircraft. In 4th International Conference - Advanced Engineering Design 2004. Glasgow, UK: 2004. p. 1 ( p.)ISBN: 80-86059-39-1.
Detail

FRIEDL, J. Využití panelové metody pro určení aerodynamických charakteristik profilu. In FSI Junior konference 2003. Vysoké učení technické v Brně Fakulta strojního inženýrství Technická 2, 616 69 Brno: 2004. s. 1 ( s.)ISBN: 80-214-2619-5.
Detail

FRIEDL, J. Wing optimisation using direct method for computing aerodynamic characteristics. In Advanced Engineering Design 2004. Glasgow, Scotland, UK: 2004. p. 1 ( p.)ISBN: 80-86059-41-3.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. Měření stoupacích rychlostí lehkého letounu. In FSI Junior konference 2004. Brno: FSI, VUT Brno, 2005. s. 1 ( s.)
Detail

DANĚK, V. Bezpečnost provádění zatáček na letounu s vysazenou pohonnou jednotkou. In Znižovanie nehodovosti v civilnom letectve - 2004. Žilina: Žilinská univerzita v Žilině, 2004. s. 79 ( s.)ISBN: 80-8070-246-2.
Detail

DANĚK, V. Computational Analysis of Longitudinal Dynamic Stability for Very Light Airplane. RESEARCH BULLETIN, 2000, vol. 2000, no. 10, p. 83 ( p.)ISSN: 1425-2104.
Detail

DANĚK, V. Použití zjednodušeného výpočtového modelu pro parametrickou analýzu dynamické stability letounu. Letecký zpravodaj, 2001, roč. 2001, č. 2, s. 8 ( s.)ISSN: 1211-877X.
Detail

DANĚK, V. Very light airplane longitudinal dynamic stability analysis. Aircraft Engineering and Aerospace Technology: An International Journal, 2002, vol. 2002, no. 5, p. 425 ( p.)ISSN: 0002-2667.
Detail

KOUŘIL, M. The Dynamic Stability Analysis of the Next Generation Airplane for Pilot Training. AVIATION, 2003, vol. 2003, no. 3, p. 37 ( p.)ISSN: 1648-7788.
Detail

KOUŘIL, M. Programový blok pro výpočet dynamické stability letounu. LU 5/2001/CLKV. Letecký ústav, FSI, VUT v Brně: CLKV, Letecký ústav, 2001.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R. Létající laboratoř L-13 SE s kablo-modelem profilu MS-0313. Létající laboratoř L-13 SE s kablo-modelem profilu MS-0313. 1. Letecký ústav, FSI, VUT v Brně: Letecký ústav, FSI, VUT v Brně, 2002. s. 1 ( s.)
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. Konstrukční návrh nosné konstrukce kablo-modelu pro létající laboratoř L-13 SE. neuvedeno. Neuvedeno: 2000.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; KOUŘIL, M. Předběžný návrh metodiky letových měření stranových derivací na letounu KP-2U Sova. BRNO: 1999. s. 1-50.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R. Polohová oprava pitot-statického systému motorového kluzáku L-13 SE Vivat, OK-8130, metodou létání na bázi. Polohová oprava pitot-statického systému motorového kluzáku L-13 SE Vivat, OK-8130, metodou létání na bázi. 1. Letecký ústav, FSI VUT v Brně: 2003.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; FRIEDL, J. Pevnostní zkouška Kablo modelu. Brno: 2004.
Detail

ŠOŠOVIČKA, R.; FRIEDL, J. Aerodynamická měření Kablo-modelu na pozemním stendu. Brno: 2004.
Detail

CHUDÝ, P. Aeroelastický Model. Brno: 2004.
Detail

CHUDÝ, P. Průlet spojitou turbulencí. Brno: 2004.
Detail

CHUDÝ, P. Průlet diskrétním poryvem. Brno: 2004.
Detail

Design of the Flying Airfoil Testbed. 1999.
Detail

FRIEDL, J. Airfoil Optimization Using Genetic Algorithm. Mendel 2003. Brno: 2003. s. 1 ( s.)ISBN: 80-214-2411-7.
Detail

DANĚK, V. Aplikace zjednodušeného výpočtového modelu pro rozbor dynamické stability letounu. In Sborník příspěvků konference Inženýrská mechanika 2001. Praha: UTAM AV ČR v Praze, 2001. s. 54 ( s.)ISBN: 80-85918-64-1.
Detail