Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.01.2000 — 31.12.2002
Zdroje financování
Grantová agentura České republiky - Standardní projekty
- plně financující (2000-01-01 - 2002-12-31)
O projektu
návaznost na předchozí práce řešitelů zaměřit pozornost na teoreticko-analytické a numerické metody analýzy dynamiky soustav s ozubenými koly a predikci spolehlivosti především u řízených pohonových soustav. Zejména: (a) vypracovat analýzu vlivu tlumících, nelineárních konzervativních a parametrických sil na dynamické vlastnosti - feno- mény regulárních a iregulárních - chaotických pohybů a nezávisle ověřit analytickou metodiku numerickými simulacemi; (b) zaměřit pozornost na rozvoj a aplikaci progresívních metod zabezpečování spolehlivosti složitých soustav v předvýrobní etapě, vycházející z mezinárodních norem typu ISO IEC MIL -- STD; (c) vypracovat teorii modelování dynamiky moderního čelního ozubení s vlivem vnitřních budících a tlumících sil, gene- rovaných současně v záběrech jednotlivých párů zubů, respektující jejich závislosti nejen na čase, či poloze záběru, ale nově již i na zatížení.
Popis anglickyContinuing in the line of the researchers' previous works, focus attention on the theoretical-analytical and numerical methods of analysis of dynamic systems with kinematic linkage Ä gearings, and on the forecast of their reliability above all in the casof controlled driving systems. Particularly:(a) prepare an analysis of the influence of damping, non-linear conservative and parametric forces on the dynamic properties - phenomena of regular and irregular-chaotic movements,(b) focus attention on the development and application of progressive methods of ensuring the reliability of complex systems at the pre-production stage, based on the international standards of the ISO IEC MIL Ä STD type,(c) work out a theory of modelling for the dynamics of a modernspur gears with the influence of internal exciting and damping forces, generated at the same time by the mesh of each different pair of gears, respecting their dependence not only on time and position of the mesh, but also of their loading.On the
Označení
GA101/00/0225
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Hortel Milan, Ing., DrSc. - hlavní řešitelKratochvíl Ctirad, prof. Ing., DrSc. - spoluřešitel
Útvary
Fakulta strojního inženýrství- spolupříjemce (01.01.2000 - 31.12.2002)Ústav termomechaniky AV ČR- příjemce (01.01.2000 - 31.12.2002)
Výsledky
PROCHÁZKA, F. Odezva pohonové soustavy na harmonické buzení. Inženýrská mechanika - Engineering Mechanics, 2004, roč. 11, č. 1, s. 21 ( s.)ISSN: 1210-2717.Detail
PROCHÁZKA, F., KRATOCHVÍL, C. Energetické kritérium stability pro nelineární dynamické systémy s cyklickými souřadnicemi. Inženýrská mechanika - Engineering Mechanics, 2004, roč. 11, č. 4, s. 301 ( s.)ISSN: 1210-2717.Detail
PROCHÁZKA, F. Bifurkace rovnovážných stavů pohonových soustav. Inženýrská mechanika - Engineering Mechanics, 2003, roč. 10, č. 3, s. 199 ( s.)ISSN: 1210-2717.Detail
KRATOCHVÍL, C., PROCHÁZKA, F. Výpočtové modelování pohonových soustav. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o. Brno, 2004. 132 s. ISBN: 80-214-2850-3.Detail
PROCHÁZKA, F. Diagram řešení - větvení rovnovážných stavů v bifurkačních bodech a jejich klasifikace. Inženýrská mechanika - Engineering Mechanics, 2001, roč. 8, č. 3, s. 177 ( s.)ISSN: 1210-2717.Detail
PROCHÁZKA, F., KRATOCHVÍL, C. Úvod do matematického modelování pohonových soustav. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o. Brno, 2002. 186 s. ISBN: 80-7204-256-4.Detail
PROCHÁZKA, F. Použití věty o centrální varietě k vyšetřování stability rovnovážných stavů nelineárních dynamických soustav. Inženýrská mechanika - Engineering Mechanics, 2001, roč. 8, č. 4, s. 241 ( s.)ISSN: 1210-2717.Detail