Detail předmětu

Základy fyziologie a stavby těla

FCH-BCT_ZFAk. rok: 2012/2013

Obsahem předmětu budou základní kapitoly z fyziologie a stavby jednotlivých systémů organismu. V rámci předmětu budou diskutovány následující okruhy: Složení lidského těla. Stavba buňky. Stavba biomembrán, membránový transport. Stavba lidského těla, základní typy tkání. Kostra, stavba a funkce. Složení krve, její vlastnosti, krevní skupiny, plasma, srážení krve. Poruchy krvetvorby a srážlivosti. Homeostáza, hospodaření s vodou a elektrolyty, termoregulace. Imunitní systém, nespecifická imunita, protilátky. Fyziologie oběhového systému - malý a velký krevní oběh, řízení srdeční činnosti, cévní a lymfatický oběh. Fyziologie dýchacího systému a regulace dýchání. Fyziologie vylučovacího systému - složení a vlastnosti moče, regulace činnosti ledvin. Fyziologie reprodukčního systému. Trávící systém, stavba a složky gastrointestinálního traktu a fyziologie výživy. Poruchy metabolismu sacharidů, lipidů a aminokyselin. Svalová soustava, mechanismus a regulace svalového stahu, nervosvalový přenos. Pojivová tkáň, mukopolysacharidy. Hlavní regulační systémy organismu. Stavba mozku a nervové soustavy. Základní smysly - zrak, sluch, čich, chuť, hmat a jejich poruchy. Obecná smyslová fyziologie - senzibilita, bolest. Endokrinní systém - fyziologie žláz s vnitřní sekrecí, regulace tvorby hormonů a mechanismus účinku. Poruchy sekrece hormonů. Fyziologie centrálního a periferního nervového systému, poruchy nervového řízení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Dokonalé pochopení etiopatogeneze vytvoří solidní předpoklady pro rozvoj biomedicínského myšlení, tj. návrhovat účinná opatřeních, případně preventivní zásahy, které povedou k zlepšení patologického stavu nebo jeho vývinu zabrání.

Prerekvizity

znalost středoškolské biologie

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Přednášky jsou zaměřeny na výklad základních principů fyziologie lidského organimsu. Pokud je některá část obtížně srozumielná, jsou poskytnuty potřebné doplňující informace, instruktivní videonahrávky apod. , dokud není problematika dostatečně objasněna.

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet - písemný test, 3 otázky, klasifikace v souladu s ECTS.

Osnovy výuky

1. Stručná historie oboru. Postavení oboru v systému biomedicínckých věd, hierarchické uspořádání živých soustav (buňka, tkáň, orgán, organismus. Fyziologie buňky
2. Tekutá tkáň - krev -složení krve. Krev jako transportní systém. Srážení krve. Poruchy krvetvorby a srážlivosti. Řízení srdeční činnosti. Lymfa, tvorba, význam, poruchy lymfatického systému.
3. Imunitní systém - imunitní role krve - bílá krevní řada.protilátky, patologické stavy imunitního systému.
4. Fyziologie a histologie svalové buňky, nervosvalový přenos, funkce svalu, mechanismus svalové kontrakce její regulace.
5. Fyziologie dýchání, regulace dýchání vztah k acidobazické rovnováze organismu.
6. Fyziologie vylučování, - složení a vlastnosti moče, regulace činnosti ledvin, homeostáza, hospodaření organismu s elektrolyty - patologické stavy.
7. Fyziologie reprodukčního systému, spermiogeneze, oogeneze. Patologické stavy
8. Trávící systém - tvorba vylučování trávicích enzymů, regulace trávení, Poruchy metabolismu sacharidů, lipidů a aminokyselin. Fyziologie jater, žlučových cest a pankreatu
9. Obecná smyslová fyziologie - senzibilita, bolest. Základní smysly - fyziologie a patologické stavy.
10. Hlavní regulační systémy organismu - fyziologie centrálního a periferního nervového systému, míšní reflexní oblouk, řízení inervace svalu, patologické stavy.
11. Hlavní regulační systémy organismu - endokrinní systém - fyziologie žláz s vnitřní sekrecí, regulace tvorby hormonů a mechanismus účinku. Poruchy sekrece hormonů.
12. Patofyziologie nádorů.

Učební cíle

Cílem je vštípit studentům informace o základních fyziologických funkcích buněk, orgánů a orgánových systémů člověka a jejich vzájemných interakcích a zároveň poznatky o etiopatogenezi, tj. o příčině, která vedla k zahájení patologického procesu, i o mechanismech, které se v organismu rozvíjejí v průběhu patologických stavů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Není.

Základní literatura

Mourek J.: Fyziologie. Grada, Praha 2005. (CS)
Nečas E.: Obecná patologická fyziologie. 3.vyd., Karolinum Praha, 2009. (CS)
Sobotka P.: Patologická fyziologie - cvičení. 3.vyd., Karolinum Praha, 2005. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPCP_CHCHT bakalářský

    obor BPCO_SCH , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program BKCP_CHCHT bakalářský

    obor BKCO_SCH , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor BKCO_CHTOZP , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor BKCO_CHM , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program BPCP_CHCHT bakalářský

    obor BPCO_CHM , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor BPCO_CHTOZP , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor BPCO_CHMN , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program BKCP_CHTP bakalářský

    obor BKCO_PCH , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor BKCO_BT , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program BPCP_CHTP bakalářský

    obor BPCO_CHP , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor BPCO_BT , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program BPCP_CHCHT bakalářský

    obor BPCO_CHTOZP , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor