Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
studijní program
Fakulta: FSIZkratka: B-KSI-PAk. rok: 2024/2025
Typ studijního programu: bakalářský
Kód studijního programu: B0715A270026
Udělovaný titul: Bc.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 26.9.2023 - 26.9.2033
Profil programu
Akademicky zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
3 roky
Garant programu
doc. Ing. David Nečas, Ph.D.
Rada studijního programu
Předseda :doc. Ing. David Nečas, Ph.D.Člen interní :doc. Ing. Daniel Koutný, Ph.D.prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D.Ing. David Košťál, Ph.D.Ing. Petr Šperka, Ph.D.
Oblasti vzdělávání
Cíle studia
Studijní program připravuje studenty na praktický výkon profese, tvůrčí činnost a navazující magisterské studium v oblasti vývoje strojírenských produktů (výrobků, procesů, služeb). Zaměřuje se zejména na návrhovou a konstrukční etapu vývojového procesu, které představují inženýrský proces transformace myšlenek a představ do podoby funkčního prototypu. Studijní plán je vystavěn na všestranném teoretickém základu a projektové výuce, přičemž syntetizuje znalosti a dovednosti z řady oblastí jako např. konstruování, mechaniky těles a tekutin, mechatroniky, materiálového inženýrství a výrobních technologií. Důraz je přitom kladen na rozvoj klíčových kompetencí pro výkon profese strojního inženýra na úrovni absolventa bakalářského studia, mezi které patří schopnost řešit problémy, kritické myšlení, představivost, kreativita a efektivní práce v týmu. Při řešení projektů studenti postupně zvládnou tvořivým a systematickým způsobem navrhovat, vyrábět a řídit nové stroje a systémy.
Profil absolventa
Absolventi studijního programu získají znalosti a dovednosti, které jim umožní řešit inženýrské výzvy. Budou schopni identifikovat a řešit inženýrské problémy ve všech fázích návrhového procesu od prvotního konceptu produktu, přes jeho konstrukci, testování prototypu až po výrobu. Zároveň budou mít díky projektové výuce velkou míru praktických zkušeností s prací a efektivní komunikací v týmu, řízením projektu, jeho realizací a prezentací výsledků. Absolventi prokazují odborné znalosti z: • Matematiky (teoretická a aplikační znalost lineární algebry, diferenciálního a integrálního počtu, statistického zpracování dat). • Mechaniky těles a tekutin (teoretické a experimentální znalosti v oblasti mechanických vlastností, stanovení deformací a napjatostí v tělesech, rozboru kinematiky a dynamiky, silového působení, proudění kapalin a plynů). • Konstruování strojů (teoretické a praktické znalosti týkající se tvorby a náležitostí technické výkresové dokumentace, návrhového procesu, dimenzování strojních součástí, volby konstrukčních materiálů, technologie výroby). • Elektrotechniky a řízení (teoretické a praktické znalosti základních zákonů elektrotechniky, druhů elektrických pohonů, mechatronických systémů, senzoriky, řízení a zpětné vazby). Dosažené znalosti a dovednosti přitom studenty připraví nejen na navazující magisterské studium, ale i na praxi v oblasti strojního inženýrství. Výčet základních dovedností je následující: • Absolventi jsou schopni identifikovat, formulovat a řešit komplexní inženýrské problémy s využitím známých principů a teorií matematiky, konstruování strojů, mechaniky těles a tekutin a přírodních věd. • Absolventi jsou schopni navrhovat strojní součásti, provádět jejich dimenzování, pevnostní výpočet, volit vhodný materiál a technologii výroby pro danou aplikaci na základě požadavků kladených na součást/stroj. • Absolventi jsou schopni v návrhovém procesu reflektovat aspekty veřejného zdraví, bezpečnosti, společenského prospěchu při zohlednění globálních socioekonomických a environmentálních aspektů. • Absolventi při řešení otevřených problémů dokáží uvažovat v širších souvislostech, neomezují se na zažitá řešení, dokáží efektivně využívat a kombinovat inženýrské nástroje (analytický výpočet, numerické řešení, experimentální verifikace). • Absolventi jsou schopni efektivně komunikovat s širokým spektrem posluchačů. • Absolventi jsou schopni posoudit etickou a profesní zodpovědnost při řešení inženýrského problému a dělat taková rozhodnutí, která budou uvažovat dopad navrženého řešení v globálním, ekonomickém, environmetálním a sociálním kontextu. • Absolventi jsou schopni efektivně pracovat v týmu a vést jej, vytvořit prostředí na bázi spolupráce a inkluze, dokáží si stanovit jasné milníky, dodržovat časový plán a dosahovat stanovených cílů. • Absolventi jsou schopni navrhnout a realizovat vhodný způsob experimentálního ověření návrhu, analyzovat a interpretovat dosažená data a aplikovat inženýrské myšlení při stanovení relevantních závěrů. • Absolventi jsou schopni na základě vhodně nastavené vzdělávací strategie získávat a aplikovat nové znalosti a vhodným způsobem dokáží analyzovat a syntetizovat informace při řešení problému. Odborné způsobilosti absolventa: • Absolventi se dokáží samostatně a odpovědně rozhodovat, jsou schopni kritického myšlení, dokáží volit vhodný přístup při řešení inženýrského problému. • Absolventi vykazují dostatečnou míru samostatnosti, současně však dokáží spolupracovat v týmu při řešení multidisciplinárních problémů. • Absolventi si uvědomují, jak přistupovat z pozice výkonu profese strojního inženýra k návrhovému procesu. • Absolventi jsou kreativní a inovativní, dokáží efektivně pracovat s informacemi při řešení aktuálních společenských technických výzev. • Absolventi jsou způsobilí komunikovat v anglickém jazyce.
Charakteristika profesí
Absolventi studijního programu budou mít široký všeobecný základ pro přechod do praxe nebo další studium v navazujících magisterských studijních programech. Uplatnění najdou jako konstruktéři, projektoví manažeři, vývojoví specialisté, výzkumní a vývojoví pracovníci či obchodníci v oblasti strojírenství. Předpokládá se však pokračování v některém z navazujících magisterských studijních programů dle zájmu o konkrétní specializaci.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně). Součástí státní závěrečné zkoušky je obhajoba bakalářské práce a odborná rozprava. Obě části státní závěrečné zkoušky se konají ve stejném termínu před komisí pro státní zkoušky. Ke státní zkoušce může přistoupit student, který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutný pro úspěšné ukončení bakalářského studia a odevzdal bakalářskou práci v řádném termínu. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány vnitřními normami VUT a fakulty.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují: ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT, STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT, STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT (užívající „ECTS“), SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Absolventi bakalářského studijního programu Konstrukční inženýrství mohou pokračovat v navazujícím magisterském studiu v některém ze studijních programů nabízených v navazujícím magisterském studiu na FSI VUT v Brně v oblasti vzdělávání Strojírenství, technologie a materiály a Energetika (např. Konstrukční inženýrství, Inženýrská mechanika a biomechanika, Energetické a termofluidní inženýrství, Procesní inženýrství, Materiálové inženýrství, Automobilní a dopravní inženýrství, apod.), případně v obdobných studijních programech nabízených jinými vysokými školami v ČR i v zahraničí.