Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
studijní program
Fakulta: FASTZkratka: DKC-EAk. rok: 2020/2021
Typ studijního programu: doktorský
Kód studijního programu: P0732D260016
Udělovaný titul: Ph.D.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 8.10.2019 - 8.10.2029
Forma studia
Kombinované studium
Standardní doba studia
4 roky
Garant programu
prof. Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
Oborová rada
Předseda :prof. Ing. Jana Korytárová, Ph.D.Člen interní :prof. Ing. Drahomír Novák, DrSc.doc. Ing. Tomáš Hanák, Ph.D.doc. Ing. Vít Hromádka, Ph.D.doc. Ing. Alena Tichá, Ph.D.prof. Ing. Jiří Vala, CSc.prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.Člen externí :Ing. Pavel Kocanda, Ph.D.doc. Ing. Daniela Špirková, Ph.D.
Oblasti vzdělávání
Cíle studia
Studium doktorského studijního programu Management stavebnictví je zaměřeno na vědeckou přípravu, metodiku vědecké práce a na rozvoj poznání v oblasti managementu investičních projektů, inovačního managementu, projektového managementu, podnikového managementu, strategického managementu, prostorové ekonomiky a soudního inženýrství. Vědecká příprava v tomto oboru je založena na zvládnutí výchozích teoretických disciplín přírodovědného základu a teoretických a vědních disciplín z oblasti aplikovaných věd a je také cíleně zaměřen k získání nezbytných návyků studentů pro samostatné vědecké bádání a tvůrčí činnost v oblasti výzkumu a vývoje při řešení aktuálních teoretických problémů a otázek vyplývajících z požadavků praxe. Během studia student získá jak nové teoretické poznatky tak také nové vlastní zkušenosti z přípravy, realizace a vyhodnocení nezbytných experimentů. Disertační práce je orientována na zhodnocení současného stavu rozvoje řešené problematiky u nás i v zahraničí, na vymezení předmětu a metodiky řešení v rámci rozpracovávaného tématu a zejména na vlastní tvůrčí přínos doložitelný získáním nových dílčích poznatků a zákonitostí rozvíjejících dosavadní znalosti vztahující se k řešenému vědeckému problému. Jeho vybavení znalostmi cizích jazyků mu umožní ve studovaném oboru i působení v zahraničí. Cílem studia je rovněž zapojit posluchače do přípravy a řešení národních a mezinárodních vědeckovýzkumných projektů, prezentace dosažených výsledků na národních i mezinárodních vědeckých a odborných konferencích a jejich publikování v odborných a vědeckých zahraničních a tuzemských časopisech.
Profil absolventa
Absolvent doktorského studijního programu Management stavebnictví je po absolvování studia připraven se uplatnit ve vývoji, výzkumu a vrcholovém managementu v oboru Stavebnictví. Absolvent získá znalosti v oblasti teoretických poznatků stavebnictví, managementu, stavební ekonomiky, vědecké práce a také nové vlastní zkušenosti z přípravy, realizace a vyhodnocení nezbytných experimentů týkající se zejména modelování a simulací technicko-ekonomických úloh. Získané dovednosti posilují schopnost absolventa řešit náročné a netradiční problémy spojené s řízením nákladů, času, hodnoty a rizika stavebních děl na straně dodavatelské (stavební podniky) i na straně investorské (stavební investiční projekty). Je schopen samostatného vědeckého bádání a samostatné tvůrčí práce v oblasti výzkumu a vývoje v oblasti stavebně-ekonomické. Absolvent disponuje kompetencemi pro okamžité uplatnění v oblasti managementu stavebnictví v praxi i ve vědecko-výzkumných týmech, vykazuje hluboké a systematické znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám. Průběžná aktivní vědecká činnost je rovněž předpokladem nejen k dosažení schopnosti srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky v oboru ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti, ale také možného uplatnění absolventů jako akademických a vědecko-výzkumných pracovníků vysokých škol, výzkumných institucí a znaleckých ústavů s možností kariérního a profesního růstu.
Charakteristika profesí
Absolvent navrženého doktorského studijního programu Management stavebnictví je po absolvování studia připraven se uplatnit ve vývoji, výzkumu a vrcholovém managementu v oboru Stavebnictví. Absolvent získá znalosti v oblasti teoretických poznatků stavebnictví, managementu, stavební ekonomiky, vědecké práce a také nové vlastní zkušenosti z přípravy, realizace a vyhodnocení nezbytných experimentů – technicko-ekonomické modelování a simulace. V rámci získaných dovedností je absolvent schopen řešit náročné a netradiční problémy spojené s řízením nákladů, času, hodnoty a rizik vážících se ke stavebním dílům na straně dodavatelské (stavební podniky) i na straně investorské (investiční projekty stavebních děl). Je schopen samostatného vědeckého bádání a samostatné tvůrčí práce v oblasti výzkumu a vývoje v oblasti stavebně-ekonomické. Absolvent disponuje kompetencemi pro okamžité uplatnění v oblasti managementu stavebnictví v praxi i ve vědecko-výzkumných týmech, vykazuje hluboké a systematické znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám. Průběžná aktivní vědecká činnost je rovněž předpokladem nejen k dosažení schopnosti srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky v oboru ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti, ale také možnému uplatnění absolventů jako akademických a vědecko-výzkumných pracovníků vysokých škol, výzkumných institucí a znaleckých ústavů s možností kariérního a profesního růstu.
Podmínky splnění
Splnění předmětů individuálního studijního plánu, úspěšné vykonání státní doktorské zkoušky, zahraniční praxe, příslušná tvůrčí činnost a úspěšná obhajoba disertační práce.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů studijních programů uskutečňovaných na Fakultě stavební VUT vymezuje: Řád studijních programů VUT (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty), který podle čl. 1, odst. 1 písmene: c) vymezuje procesy vzniku, schvalování a změn návrhů studijních programů před jejich předložením k akreditaci Národnímu akreditačnímu úřadu pro vysoké školství, d) stanovuje formální náležitosti studijních programů a studijních předmětů, e) vymezuje povinnosti garantů studijních programů a garantů předmětů, f) vymezuje standardy studijních programů na VUT, g) vymezuje principy zajišťování kvality studijních programů. Studijní a zkušební řád Vysokého učení technického v Brně (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty) Podrobnosti podmínek pro studium na Fakultě stavební VUT v Brně upravuje Směrnice děkana Pro uskutečňování doktorských studijních programů v prezenční formě studia na Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně (www.fce.vutbr.cz/studium/predpisy/normy.asp?kategorie_id=56) Studium doktoranda probíhá podle individuálního studijního plánu, který zpracuje v úvodu studia školitel ve spolupráci s doktorandem. Individuální studijní plán je pro doktoranda závazný. Jsou v něm specifikovány všechny povinnosti stanovené v souladu se Studijním a zkušebním řádem VUT, které musí doktorand k úspěšnému ukončení studia splnit. Během prvních tří semestrů skládá doktorand zkoušky z povinných, povinně volitelných příp. volitelných předmětů a současně se intenzivně zabývá vlastním studiem a analýzou poznatků v oboru stanoveném tématem disertační práce a průběžným publikováním takto získaných poznatků a vlastních výsledků. V dalších semestrech se doktorand již více soustřeďuje na výzkum a vývoj, který souvisí s tématem disertační práce, na publikování výsledků své tvůrčí práce a na vlastní zpracování disertační práce. Do konce pátého semestru skládá doktorand státní doktorskou zkoušku. Doktorand je také zapojen do pedagogické činnosti, která je součástí jeho vědecké přípravy. Součástí individuálního studijního plánu jsou v jednotlivých ročnících vědecké výstupy: - pravidelná publikační aktivita (Juniorstav a podobné), - účast na vědeckých konferencích v tuzemsku i v zahraniční, - pro obhajobu DZP nutno publikovat – min. 2x Scopus nebo 1x WOS s impakt faktorem.
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na Fakultě stavební VUT je v současné době zajištěn bezbariérový přístup do všech výukových místností. Studenti však musí být zdravotně způsobilí pro získání kvalifikace stavebního inženýra. Při prakticky orientované laboratorní výuce musí být schopni samostatné obsluhy měřicích přístrojů a obdobného laboratorního vybavení, aniž by tím ohrožovali sebe nebo své okolí. VUT poskytuje podporu studentům se specifickými potřebami, podrobnosti jsou uvedeny ve Směrnici č. 11/2017 (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty/-d141841/uplne-zneni-smernice-c-11-2017-p147551). K podpoře zajištění rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělání má VUT v organizační struktuře začleněno Poradenské centrum „Alfons“, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT a jeho posláním je poskytovat poradenství a podpůrné služby uchazečům a studentům se specifickými vzdělávacími potřebami. Specifickými vzdělávacími potřebami se rozumí poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronické somatické onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti a psychické onemocnění (alfons.vutbr.cz/o-nas). Studentům jsou poskytovány informace týkající se přístupnosti studijních programů vzhledem ke specifickým potřebám uchazeče, informace o architektonické přístupnosti jednotlivých fakult a součástí univerzity, o možnostech ubytování na kolejích VUT, o možnostech adaptace přijímacího řízení a adaptaci samotného studia. K dalším službám centra pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami pak také patří tlumočnický a přepisovatelský servis, či asistenční služby – průvodcovské, prostorové orientace s cílem umožnit těmto studentům především prokázat své dovednosti a znalosti stejně jako ostatní studenti. Děje se tak prostřednictvím tzv. adaptace studia, tedy vhodnou úpravou studijního režimu, což však nelze chápat jako zjednodušení obsahu studia či úlevy studijních povinností.
Návaznost na další typy studijních programů
Doktorský studijní program Management stavebnictví navazuje na navazující magisterský studijní program Stavební inženýrství, zejm. na studijní obor Management stavebnictví, příp. i na další studijní obory a sesterské navazující magisterské studijní programy. Po akreditaci navazujícího magisterského studijního programu Stavební inženýrství – management stavebnictví na tento program.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Náklady stavebních objektů jsou stěžejní, nejen při předinvestičním rozhodovacím procesu, ale vstupují také do řešení problematiky znalecké či pojišťovací. V rámci disertační práce budou identifikovány oceňovací procesy a vazby mezi nimi. Cílem práce bude separace nákladů stavebních prací tak, aby bylo možné vytvořit metodiku pro oceňování stavebních objektů hlediska životnosti a obnovování jejich částí v provozní fázi životního cyklu.
Školitel: Výskala Miloslav, Ing., Ph.D.
Cílem disertační práce je modelování ceny vodného a stočného se zahrnutím technickoekonomických rizik vodohospodářských podniků. V rámci zpracování disertační práce budou identifikována a hodnocena rizika, bude stanoveno opatření pro jejich snížení. Následně bude zobrazen vliv rizik vodohospodářských podniků na stanovení ceny vodného a stočného.
Školitel: Vítková Eva, Ing., Ph.D.
Cílem disertační práce je zkoumat náklady, zisk i ostatní efekty inovací v rámci stavebnictví. Nejprve kriteriálně vymezit a konkretizovat oblast zkoumání s předpokladem vyššího potenciálu inovačního zisku. Podle toho pak práci zaměřit na zkoumání inovační strategie podniku působícího ve stavebnictví, nebo se zaměřit na inovace v rámci provozní fáze stavebního díla (facility management), nebo se orientovat na inovace související s duševním vlastnictvím pro a ve stavebnictví.
Školitel: Tichá Alena, doc. Ing., Ph.D.
Téma disertační práce je zaměřeno na tvorbu postupů pro optimalizaci a řízení portfolia investičních projektů jako základního nástroje podnikové strategie a dosahování jeho strategických cílů. Předpokládá se využití optimalizačních a simulačních modelů pro optimální alokaci a využití omezených podnikových zdrojů s cílem maximalizace hodnoty portfolia.
Školitel: Korytárová Jana, prof. Ing., Ph.D.
V rámci zpracování disertační práce budou popsány moderní metody měření výkonnosti podniku. Cílem práce bude navržení systému měření výkonnosti stavebního podniku s použitím Key Performance Indicators. Účelem využití navrženého systému je zajištění průběžného zvyšování výkonnosti firmy.
Školitel: Hanák Tomáš, doc. Ing., Ph.D.
Téma disertační práce je zaměřeno na ekonomické hodnocení a hodnocení rizik veřejných investičních projektů. Na základě podrobné analýzy současného stavu bude provedeno zhodnocení způsobů promítání dílčích dopadů těchto projektů do jejich ekonomického hodnocení a bude zpracován návrh případných změn či doplnění. Výsledky budou ověřeny na případové studii.
Školitel: Hromádka Vít, doc. Ing., Ph.D.
Internet Věcí (IoT), progresivní technologie umožňující komunikaci různých zařízení prostřednictvím bezdrátového přenosu dat a internetu, se rychle rozšiřuje i do oblasti stavebnictví a podporuje automatizaci procesů. Cílem práce bude analýza potenciálu využití IoT ve stavebnictví z pohledu řízení stavebních procesů a nákladů životního cyklu staveb a vytvoření rámce pro efektivní využívání IoT ve stavební praxi.
V rámci dizertační práce bude doktorand zkoumat, jaké klíčové aspekty existují pro měření kvality práce technického dozoru při výstavbě dopravních komunikací. Dále v rámci analýzy činností stavebního dozoru doktorand bude zkoumat, jestli lze některé činnosti digitalizovat resp. robotizovat. Výsledky těchto analýz budou sloužit jako podklad pro zavedení interního kontrolního mechanizmu jednotlivých pracovníků v podnikatelském prostředí. Dále mohou být aplikovány u veřejných zadavatelů při výběru dodavatele na poskytování služeb výkonu technického dozoru. Výstupem dizertační práce by měla být navržená metodika pro sledování kvality výkonu činnosti technického dozoru při výstavbě dopravních komunikací.
Školitel: Dufek Zdeněk, doc. JUDr. Ing., Ph.D.
Téma disertační práce je zaměřeno na ekonomické hodnocení a hodnocení rizik projektů velkého rozsahu. Na základě podrobné analýzy současného stavu bude provedeno zhodnocení způsobů promítání dílčích dopadů těchto projektů do jejich ekonomického hodnocení a bude zpracován návrh případných změn či doplnění. Výsledky budou ověřeny na případové studii.