Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
studijní program
Fakulta: FASTZkratka: DPA-EAk. rok: 2022/2023
Typ studijního programu: doktorský
Kód studijního programu: P0732D260017
Udělovaný titul: Ph.D.
Jazyk výuky: angličtina
Akreditace: 8.10.2019 - 8.10.2029
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
4 roky
Garant programu
prof. Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
Oborová rada
Předseda :prof. Ing. Jana Korytárová, Ph.D.Člen interní :doc. Ing. Tomáš Hanák, Ph.D.doc. Ing. Vít Hromádka, Ph.D.doc. JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D.prof. Ing. Tomáš Meluzín, Ph.D.prof. Ing. Drahomír Novák, DrSc.prof. Ing. Jiří Vala, CSc.prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.doc. Ing. Alena Tichá, Ph.D.Člen externí :Ing. Pavel Kocanda, Ph.D.doc. Ing. Daniela Špirková, Ph.D.
Oblasti vzdělávání
Cíle studia
Studium doktorského studijního programu Management stavebnictví je zaměřeno na vědeckou přípravu, metodiku vědecké práce a na rozvoj poznání v oblasti managementu investičních projektů, inovačního managementu, projektového managementu, podnikového managementu, strategického managementu, prostorové ekonomiky a soudního inženýrství. Vědecká příprava v tomto oboru je založena na zvládnutí výchozích teoretických disciplín přírodovědného základu a teoretických a vědních disciplín z oblasti aplikovaných věd a je také cíleně zaměřen k získání nezbytných návyků studentů pro samostatné vědecké bádání a tvůrčí činnost v oblasti výzkumu a vývoje při řešení aktuálních teoretických problémů a otázek vyplývajících z požadavků praxe. Během studia student získá jak nové teoretické poznatky tak také nové vlastní zkušenosti z přípravy, realizace a vyhodnocení nezbytných experimentů. Disertační práce je orientována na zhodnocení současného stavu rozvoje řešené problematiky u nás i v zahraničí, na vymezení předmětu a metodiky řešení v rámci rozpracovávaného tématu a zejména na vlastní tvůrčí přínos doložitelný získáním nových dílčích poznatků a zákonitostí rozvíjejících dosavadní znalosti vztahující se k řešenému vědeckému problému. Jeho vybavení znalostmi cizích jazyků mu umožní ve studovaném oboru i působení v zahraničí. Cílem studia je rovněž zapojit posluchače do přípravy a řešení národních a mezinárodních vědeckovýzkumných projektů, prezentace dosažených výsledků na národních i mezinárodních vědeckých a odborných konferencích a jejich publikování v odborných a vědeckých zahraničních a tuzemských časopisech.
Profil absolventa
Absolvent doktorského studijního programu Management stavebnictví je po absolvování studia připraven se uplatnit ve vývoji, výzkumu a vrcholovém managementu v oboru Stavebnictví. Absolvent získá znalosti v oblasti teoretických poznatků stavebnictví, managementu, stavební ekonomiky, vědecké práce a také nové vlastní zkušenosti z přípravy, realizace a vyhodnocení nezbytných experimentů týkající se zejména modelování a simulací technicko-ekonomických úloh. Získané dovednosti posilují schopnost absolventa řešit náročné a netradiční problémy spojené s řízením nákladů, času, hodnoty a rizika stavebních děl na straně dodavatelské (stavební podniky) i na straně investorské (stavební investiční projekty). Je schopen samostatného vědeckého bádání a samostatné tvůrčí práce v oblasti výzkumu a vývoje v oblasti stavebně-ekonomické. Absolvent disponuje kompetencemi pro okamžité uplatnění v oblasti managementu stavebnictví v praxi i ve vědecko-výzkumných týmech, vykazuje hluboké a systematické znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám. Průběžná aktivní vědecká činnost je rovněž předpokladem nejen k dosažení schopnosti srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky v oboru ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti, ale také možného uplatnění absolventů jako akademických a vědecko-výzkumných pracovníků vysokých škol, výzkumných institucí a znaleckých ústavů s možností kariérního a profesního růstu.
Charakteristika profesí
Absolvent navrženého doktorského studijního programu Management stavebnictví je po absolvování studia připraven se uplatnit ve vývoji, výzkumu a vrcholovém managementu v oboru Stavebnictví. Absolvent získá znalosti v oblasti teoretických poznatků stavebnictví, managementu, stavební ekonomiky, vědecké práce a také nové vlastní zkušenosti z přípravy, realizace a vyhodnocení nezbytných experimentů – technicko-ekonomické modelování a simulace. V rámci získaných dovedností je absolvent schopen řešit náročné a netradiční problémy spojené s řízením nákladů, času, hodnoty a rizik vážících se ke stavebním dílům na straně dodavatelské (stavební podniky) i na straně investorské (investiční projekty stavebních děl). Je schopen samostatného vědeckého bádání a samostatné tvůrčí práce v oblasti výzkumu a vývoje v oblasti stavebně-ekonomické. Absolvent disponuje kompetencemi pro okamžité uplatnění v oblasti managementu stavebnictví v praxi i ve vědecko-výzkumných týmech, vykazuje hluboké a systematické znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám. Průběžná aktivní vědecká činnost je rovněž předpokladem nejen k dosažení schopnosti srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky v oboru ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti, ale také možnému uplatnění absolventů jako akademických a vědecko-výzkumných pracovníků vysokých škol, výzkumných institucí a znaleckých ústavů s možností kariérního a profesního růstu.
Podmínky splnění
Splnění předmětů individuálního studijního plánu, úspěšné vykonání státní doktorské zkoušky, zahraniční praxe, příslušná tvůrčí činnost a úspěšná obhajoba disertační práce.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů studijních programů uskutečňovaných na Fakultě stavební VUT vymezuje: Řád studijních programů VUT (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty), který podle čl. 1, odst. 1 písmene: c) vymezuje procesy vzniku, schvalování a změn návrhů studijních programů před jejich předložením k akreditaci Národnímu akreditačnímu úřadu pro vysoké školství, d) stanovuje formální náležitosti studijních programů a studijních předmětů, e) vymezuje povinnosti garantů studijních programů a garantů předmětů, f) vymezuje standardy studijních programů na VUT, g) vymezuje principy zajišťování kvality studijních programů. Studijní a zkušební řád Vysokého učení technického v Brně (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty) Podrobnosti podmínek pro studium na Fakultě stavební VUT v Brně upravuje Směrnice děkana Pro uskutečňování doktorských studijních programů v prezenční formě studia na Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně (www.fce.vutbr.cz/studium/predpisy/normy.asp?kategorie_id=56) Studium doktoranda probíhá podle individuálního studijního plánu, který zpracuje v úvodu studia školitel ve spolupráci s doktorandem. Individuální studijní plán je pro doktoranda závazný. Jsou v něm specifikovány všechny povinnosti stanovené v souladu se Studijním a zkušebním řádem VUT, které musí doktorand k úspěšnému ukončení studia splnit. Během prvních tří semestrů skládá doktorand zkoušky z povinných, povinně volitelných příp. volitelných předmětů a současně se intenzivně zabývá vlastním studiem a analýzou poznatků v oboru stanoveném tématem disertační práce a průběžným publikováním takto získaných poznatků a vlastních výsledků. V dalších semestrech se doktorand již více soustřeďuje na výzkum a vývoj, který souvisí s tématem disertační práce, na publikování výsledků své tvůrčí práce a na vlastní zpracování disertační práce. Do konce pátého semestru skládá doktorand státní doktorskou zkoušku. Doktorand je také zapojen do pedagogické činnosti, která je součástí jeho vědecké přípravy. Součástí individuálního studijního plánu jsou v jednotlivých ročnících vědecké výstupy: - pravidelná publikační aktivita (Juniorstav a podobné), - účast na vědeckých konferencích v tuzemsku i v zahraniční, - pro obhajobu DZP nutno publikovat – min. 2x Scopus nebo 1x WOS s impakt faktorem.
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na Fakultě stavební VUT je v současné době zajištěn bezbariérový přístup do všech výukových místností. Studenti však musí být zdravotně způsobilí pro získání kvalifikace stavebního inženýra. Při prakticky orientované laboratorní výuce musí být schopni samostatné obsluhy měřicích přístrojů a obdobného laboratorního vybavení, aniž by tím ohrožovali sebe nebo své okolí. VUT poskytuje podporu studentům se specifickými potřebami, podrobnosti jsou uvedeny ve Směrnici č. 11/2017 (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty/-d141841/uplne-zneni-smernice-c-11-2017-p147551). K podpoře zajištění rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělání má VUT v organizační struktuře začleněno Poradenské centrum „Alfons“, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT a jeho posláním je poskytovat poradenství a podpůrné služby uchazečům a studentům se specifickými vzdělávacími potřebami. Specifickými vzdělávacími potřebami se rozumí poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronické somatické onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti a psychické onemocnění (alfons.vutbr.cz/o-nas). Studentům jsou poskytovány informace týkající se přístupnosti studijních programů vzhledem ke specifickým potřebám uchazeče, informace o architektonické přístupnosti jednotlivých fakult a součástí univerzity, o možnostech ubytování na kolejích VUT, o možnostech adaptace přijímacího řízení a adaptaci samotného studia. K dalším službám centra pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami pak také patří tlumočnický a přepisovatelský servis, či asistenční služby – průvodcovské, prostorové orientace s cílem umožnit těmto studentům především prokázat své dovednosti a znalosti stejně jako ostatní studenti. Děje se tak prostřednictvím tzv. adaptace studia, tedy vhodnou úpravou studijního režimu, což však nelze chápat jako zjednodušení obsahu studia či úlevy studijních povinností.
Návaznost na další typy studijních programů
Doktorský studijní program Management stavebnictví navazuje na navazující magisterský studijní program Stavební inženýrství, zejm. na studijní obor Management stavebnictví, příp. i na další studijní obory a sesterské navazující magisterské studijní programy. Po akreditaci navazujícího magisterského studijního programu Stavební inženýrství – management stavebnictví na tento program.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Cílem disertační práce je vytvoření postupu pro environmentální certifikaci budov pro bydlení a služby v rámci výstavby developerských projektů s cílem uplatnění principů nezpůsobujících významné újmy na životním prostředí (Do Not Significant Harm, DNSH). Řešení práce bude zaměřeno na environmentální cíle taxonomie EU týkající se především zmírňování změny klimatu např. v oblasti snižování spotřeby energie (Nearly Zero Energy Building, nZEB) a adaptace na změnu klimatu (např. zelené střechy, zadržování dešťové vody). Předpokládaným přínosem práce bude propojení technických a ekonomických řešení s využitím modifikované metodiky celoživotních nákladů budov.
Školitel: Korytárová Jana, prof. Ing., Ph.D.
Principy cirkulární ekonomiky přinášejí významný potenciál pro udržitelnost a dosažení cílů evropské dohody „Green deal“. Uplatňování principů cirkulární ekonomiky ve stavebním průmyslu představuje na jedné straně environmentální a ekonomickou zátěž, ale na straně druhé velký potenciál pro rozvoj firem, obcí, regionů, společnosti a celého stavebního průmyslu. Cílem práce je zhodnotit dopady uplatňování principů cirkulární ekonomiky v oblasti cen nemovitých věcí.
Školitel: Krejza Zdeněk, Ing., Ph.D.
Téma je zaměřeno na problematiku hodnocení efektivnosti investičních projektů vedoucích k revitalizaci oblastí zasažených předchozí průmyslovou či jinou činností vedoucí k jejich znehodnocení. V rámci zpracování tématu bude provedena podrobné rešerše řešené problematiky na národní i mezinárodní úrovni a na základě identifikovaných informací a zjištěných dat bude provedena klasifikace hodnocených projektů a detailní specifikace kroků pro jejich následné zhodnocení v rámci ekonomické analýzy. Cílem práce je zjištění a popis věcných i ekonomických vazeb souvisejících s přípravou a realizací projektů revitalizace brownfieldů a jejich následná implementace do postupů ekonomické analýzy. Výstupem disertační práce budou navržené dílčí metodické kroky pro hodnocení ekonomické efektivnosti brownfieldů, které budou následně ověřeny na vhodně zvolených případových studiích.
Školitel: Hromádka Vít, doc. Ing., Ph.D.