Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
studijní program
Fakulta: FASTZkratka: DKA-GKAk. rok: 2024/2025
Typ studijního programu: doktorský
Kód studijního programu: P0532D260002
Udělovaný titul: Ph.D.
Jazyk výuky: angličtina
Akreditace: 8.10.2019 - 8.10.2029
Forma studia
Kombinované studium
Standardní doba studia
4 roky
Garant programu
prof. Ing. Viliam Vatrt, DrSc.
Oborová rada
Předseda :prof. Ing. Viliam Vatrt, DrSc.Člen interní :prof. RNDr. Josef Diblík, DrSc.doc. Ing. Vlastimil Hanzl, CSc.doc. Ing. Jiří Bureš, Ph.D.doc. Ing. Dalibor Bartoněk, CSc.doc. Ing. Radovan Machotka, Ph.D.prof. Ing. Otakar Švábenský, CSc.doc. Ing. Josef Weigel, CSc.doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D.Člen externí :prof. Ing. Alojz Kopáčik, Ph.D.prof. Ing. Jan Kostelecký, DrSc.
Oblasti vzdělávání
Cíle studia
Cílem studia doktorského studijního programu Geodézie a kartografie je poskytnout vynikajícím absolventům magisterského studia specializované nejvyšší univerzitní vzdělání a vědeckou přípravu ve vybraných aktuálních oblastech oboru. Studium je zaměřeno na komplexní vědeckou přípravu, metodiku samostatné vědecké práce a na rozvoj poznání v oblasti teorie geodézie a kartografie s tím, že jako základní disciplíny jsou prezentovány oblasti geodézie a kartografie, a to především výzkum a vývoj v oblasti analýzy měřičských dat, zpracování prostorových dat, fyzikální, inženýrské a družicové geodézie, fotogrammetrie a laserového skenování dále informačních systémů a digitální kartografie. Vědecká příprava v tomto studijním programu je založena na zvládnutí výchozích teoretických disciplín přírodovědného základu a teoretických a vědních disciplín příslušného zaměření. Součástí studia je také zapojení studentů do přípravy a řešení národních a mezinárodních vědeckovýzkumných projektů, prezentace dosažených výsledků na národních i mezinárodních vědeckých a odborných konferencích a jejich publikování v odborných a vědeckých zahraničních i tuzemských časopisech. Během studia získává student nové teoretické poznatky, vlastní zkušenosti z přípravy, realizace a vyhodnocení měření a experimentů a potřebné praktické poznatky také díky úzké spolupráci s praxí a rovněž díky absolvování zahraničních stáží na spolupracujících zahraničních universitách nebo výzkumných pracovištích. V závěrečné fázi studia provádí student syntézu všech studiem získaných teoretických poznatků i dosažených výsledků vlastní tvůrčí práce a zpracovává svoji disertační práci, u níž je kladen důraz na exaktnost a formulování konkrétních přínosů pro další rozvoj studovaného oboru. Cílem studia je, aby absolventi našli: - uplatnění ve vývojové a výzkumné činnosti v ČR i v zahraničí v oblasti příslušného zaměření oboru i pro řešení náročných, netradičních a složitých geodetických a kartografických problémů, - našli uplatnění jako akademičtí pracovníci vysokých škol.
Profil absolventa
Absolvent doktorského studijního programu Geodézie a kartografie navazuje při tomto studiu na magisterský stupeň programu geodézie a kartografie. Doktorand musí absolvovat v rámci studia stanovený rozsah rozšířeného teoretického matematicko-fyzikálního základu. Tyto předměty jsou doplněny odbornými předměty pokrývajícími metody měření, zpracování a analýzy geodetických a kartografických dat, fyzikální geodézie, družicové a kosmické geodézie, geografických a kartografických informačních systémů aj. Podle zaměření dizertační práce jsou voleny další předměty. Jedná se především o oblasti geodetických základů, inženýrské geodézie, globálních navigačních systémů, fotogrammetrie a dálkového průzkumu Země, katastru nemovitostí, digitální kartografie a dalších. Absolvent si v průběhu doktorského studia osvojí metodiku vědecké práce a je vybaven hlubokými teoretickými a jazykovými znalostmi, umožňujícími samostatnou tvůrčí odbornou činnost, včetně schopnosti publikování dosažených poznatků. V rámci disertační práce se očekává uvedení originálních a dosud nepublikovaných poznatků. Absolvent doktorského studijního programu Geodézie a kartografie nachází uplatnění ve vývojové a výzkumné základně příslušného zaměření oboru a rovněž ve sféře akademických pracovníků vysokých škol.
Charakteristika profesí
Absolvent doktorského studia je připravován pro uplatnění ve vývojové a výzkumné činnosti v oblasti příslušného zaměření oboru i pro řešení náročných, netradičních a složitých geodetických a kartografických problémů. Absolventi nacházejí uplatnění rovněž jako akademičtí pracovníci vysokých škol. Neopomenutelnou možností uplatnění absolventů je i soudně znalecká činnost v oboru geodézie a kartografie a výzkumně vývojová činnost v rámci Regionálního výzkumného centra ADMAS.
Podmínky splnění
Splnění předmětů individuálního studijního plánu, úspěšné vykonání státní doktorské zkoušky, zahraniční praxe, příslušná tvůrčí činnost a úspěšná obhajoba disertační práce.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů studijních programů uskutečňovaných na Fakultě stavební VUT vymezuje: Řád studijních programů VUT (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty), který podle čl. 1, odst. 1 písmene: c) vymezuje procesy vzniku, schvalování a změn návrhů studijních programů před jejich předložením k akreditaci Národnímu akreditačnímu úřadu pro vysoké školství, d) stanovuje formální náležitosti studijních programů a studijních předmětů, e) vymezuje povinnosti garantů studijních programů a garantů předmětů, f) vymezuje standardy studijních programů na VUT, g) vymezuje principy zajišťování kvality studijních programů. Studijní a zkušební řád Vysokého učení technického v Brně (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty) Podrobnosti podmínek pro studium na Fakultě stavební VUT v Brně upravuje Směrnice děkana Pro uskutečňování doktorských studijních programů v prezenční formě studia na Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně (www.fce.vutbr.cz/studium/predpisy/normy.asp?kategorie_id=56) Studium doktoranda probíhá podle individuálního studijního plánu, který zpracuje v úvodu studia školitel ve spolupráci s doktorandem. Individuální studijní plán je pro doktoranda závazný. Jsou v něm specifikovány všechny povinnosti stanovené v souladu se Studijním a zkušebním řádem VUT, které musí doktorand k úspěšnému ukončení studia splnit. Během prvních tří semestrů skládá doktorand zkoušky z povinných, povinně volitelných příp. volitelných předmětů a současně se intenzivně zabývá vlastním studiem a analýzou poznatků v oboru stanoveném tématem disertační práce a průběžným publikováním takto získaných poznatků a vlastních výsledků. V dalších semestrech se doktorand již více soustřeďuje na výzkum a vývoj, který souvisí s tématem disertační práce, na publikování výsledků své tvůrčí práce a na vlastní zpracování disertační práce. Do konce pátého semestru skládá doktorand státní doktorskou zkoušku. Doktorand je také zapojen do pedagogické činnosti, která je součástí jeho vědecké přípravy. Součástí individuálního studijního plánu jsou v jednotlivých ročnících vědecké výstupy: - pravidelná publikační aktivita (Juniorstav a podobné), - účast na vědeckých konferencích v tuzemsku i v zahraniční, - pro obhajobu DZP nutno publikovat – min. 2x Scopus nebo 1x WOS s impakt faktorem.
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na Fakultě stavební VUT je v současné době zajištěn bezbariérový přístup do všech výukových místností. Studenti však musí být zdravotně způsobilí pro získání kvalifikace stavebního inženýra. Při prakticky orientované laboratorní výuce musí být schopni samostatné obsluhy měřicích přístrojů a obdobného laboratorního vybavení, aniž by tím ohrožovali sebe nebo své okolí. VUT poskytuje podporu studentům se specifickými potřebami, podrobnosti jsou uvedeny ve Směrnici č. 11/2017 (www.vutbr.cz/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-dokumenty/-d141841/uplne-zneni-smernice-c-11-2017-p147551). K podpoře zajištění rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělání má VUT v organizační struktuře začleněno Poradenské centrum „Alfons“, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT a jeho posláním je poskytovat poradenství a podpůrné služby uchazečům a studentům se specifickými vzdělávacími potřebami. Specifickými vzdělávacími potřebami se rozumí poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronické somatické onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti a psychické onemocnění (alfons.vutbr.cz/o-nas). Studentům jsou poskytovány informace týkající se přístupnosti studijních programů vzhledem ke specifickým potřebám uchazeče, informace o architektonické přístupnosti jednotlivých fakult a součástí univerzity, o možnostech ubytování na kolejích VUT, o možnostech adaptace přijímacího řízení a adaptaci samotného studia. K dalším službám centra pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami pak také patří tlumočnický a přepisovatelský servis, či asistenční služby – průvodcovské, prostorové orientace s cílem umožnit těmto studentům především prokázat své dovednosti a znalosti stejně jako ostatní studenti. Děje se tak prostřednictvím tzv. adaptace studia, tedy vhodnou úpravou studijního režimu, což však nelze chápat jako zjednodušení obsahu studia či úlevy studijních povinností.
Návaznost na další typy studijních programů
Doktorský studijní program Geodézie a kartografie navazuje na navazující magisterský studijní program Geodézie a kartografie, příp. i na další sesterské navazující magisterské studijní programy.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Při sběru a zpracování prostorových dat se používají moderní přístroje, které mají mnoho automatizovaných funkcí, ale některé činnosti se dosud provádějí ručně. Cílem práce bude navrhnout novou efektivní metodu, která umožní celý proces sběru a následné zpracování dat co nejvíce zautomatizovat. Téma je v souladu s vládou ČR schválenými strategiemi Digitální Česko 2018+ a GeoInfoStrategie.
Školitel: Bartoněk Dalibor, doc. Ing., CSc.
S-JTSK ve stávající podobě nevyhovuje potřebám moderního zeměměřictví z důvodů deformací a složité návaznosti na globální referenční rámce. Jeho plná náhrada některým z nich (např. ETRS89) je však obtížně představitelná. Problémy vyvstávají zejména v návaznosti na lokální směr tíže, který je základem pro veškerá terestrická geodetická měření. Existence referenční horizontální roviny je též nezbytná pro projekční práce. Cílem tématu je - analýza stávajícího stavu referenčních systému ČR, - analýza stavu referenčních systémů ve vyspělých zemích, - definování požadavků na moderní referenční systém a stanovení priorit, - návrh konkrétní podoby nového rovinného nebo prostorového referenčního systému jako náhrady stávajícího S-JTSK, vytvoření metodiky pro práci v něm. - návrh transformačních vztahů pro migraci souřadnic bodů z S-JTSK do nového referenčního systému.
Školitel: Machotka Radovan, doc. Ing., Ph.D.
Na území České republiky, Evropy i celosvětově jsou k dispozici různé modely kvazigeoidu. K jejich vytvoření byly použity různá data a metody. Vhodné bude posoudit výslednou přesnost vybraných modelů, posoudit metody jejich tvorby a navrhnout postup jejich zpřesnění s využitím doplňujících dat.
Školitel: Vatrt Viliam, prof. Ing., DrSc.
Stavební konstrukce (mosty, střešní konstrukce, jeřábové dráhy, železniční stavby, aj.) se staví a následně provozují v reálných podmínkách, které jsou významně ovlivňovány nejrůznějšími vnějšími faktory – vlastnostmi základové půdy, vnějšími podmínkami (zejména teplotou , vlhkostí, osluněním aj.), namáháním provozem, aj. Výzkum bude realizován na stavebních konstrukcích systematicky dlouhodobě sledovaných geodetickými i negeodetickými metodami již v minulosti s cílem kontinuity a prohloubení poznatků.
Školitel: Bureš Jiří, doc. Ing., Ph.D.